tiistai 8. kesäkuuta 2010

Satumainen seikkailu Billnäsiin

Billnäsin Ruukin teollisuusmiljöö sijaitsee Raaseporissa Pohjan kunnassa. Ruukki on perustettu 1641. Matkalla sinne eksyimme neljä kertaa ja paluumatkalla vielä kerran. Kaikki alkoi siitä, kun Salon jälkeen Kuninkaantiellä oli tietöiden takia tiesulku ja liikenne ohjattu kiertotielle. Käännyimme väärälle tielle kahdesta vaihtoehdosta ohjauskylttien puuttumisen takia. Kun merenlahti alkoi vilkkua puiden välistä, huomasin että väärään suuntaan mennään. Neuvoa kysyessämme kuulimme, että olemme Teijossa. Takaisin siis ja käännös oikealle tielle. Seuraavan kerran ajoimme harhaan, kun ilmoitin, että käännytään vasemmalle Perniöön. Ihan mukava Perniössä oli piipahtaa. Sieltä osasimme oikealle tielle omin neuvoin. Seuraavaksi käännyimme taas vasemmalle kyltin mukaisesti Pohjan keskustaan. Mutta ei se ollut oikea käännös. Kysyimme taas ohjeet ohikulkijalta. Mutta oli mukava nähdä Pohjan keskusta ja kirkko. Tämän jälkeen saavuimme Billnäsiin. Vastassa olivat kuvissa näkyvät punamullan väriset vanhat ja kauniit puutalot.
Vehmas vihreys kaunisti kylämaisemaa. Joen toisella rannalla oli Ruukki  välissä kuohui  koski. Kuljimme rannalla vanhojen vesivoimaloiden pihapiiriin. Miten tuonne toiselle rannalle pääsee ihmettelin pihapiiriin tulevalle miehelle. Teidän olisi pitänyt kääntyä sillalle ennen kylätietä ja sieltä Ruukin tielle. No niin taas takaisin, onneksi vain muutama sata metriä.
Vihdoin oikealla rannalla, kuohuvan kosken partaalla ja vastarannalla voimalaitos. Nyt syömään Patruunan ravintolaan, nälkähän retkeillessä on jo tullutkin.
Tässä rakennuksessa on ravintola ja hotelli Patruunan Majatalo yläkerrassa.
Vanhan tehdasrakennuksen yläkerrassa on esillä Galleria Forsblomin ja Galleria Uusitalon näyttelyt.. Taiteilijoiden joukko on huippuluokkaa. Kuvassa  taustalla HC Berg Ornaments VII  Visual vortes-Oily colours -akryylia oli mieleeni, vain hinta oli esteenä. Edessä on Martti Aihan Maalarin veistos polycarbonaattia.
Tästä kuvasta saa myös käsityksen gallerian sisätiloista, kuva on otettu sisääntuloon  päin. Halli on montakymmentä metriä pitkä.  Ihastuin Marita Liulian valokuvateoksiin, jotka oli vedostettu akryylille.

Kuvassa galleriarakennus, jonka alakerrassa on antiikkiliike. Kävin myös rakennusapteekissa. Se on  hyvä ostospaikka niille, jotka korjaavat vanhaa ja etsivät vaikkapa ovia, ikkunoita, lukkoja, kakluuneja, helloja luukkuineen, takkaluukkuja, lamppuja, hanoja, lavuaareja,  ym vanhaa..
Vielä viimeinen katse kauniisiin rakennuksiin ennen matkan jatkumista. Suunnistimme täältä vielä Fiskarsiin. Se on toisen postauksen juttu se. Mutta viidennen kerran vielä ajoimme harhaan. Käännyimme taas kahdesta vaihtoehdosta väärään. Ihmettelimme kuinka metsätie on kovin hiljainen. Tosin viljapeltojen ja niittyjen keskellä uinui kaunis kylämaisema. Ihastelimme tätä Suomen kaunista kesää, aurinko paistoi, maisemat olivat paratiisimaiset. Mikäs tässä on eksyessä, ajattelin kun körötimme kohti Fiskarsia.

1. Kunnon kuohuja, paljon kuvattavaa.

Ps: Rönsylilja hankittu :D

2. Toi on kylla todella kaunis idylli, hienoja kuvia. :)

3. Nuo eksymiset kyllä kannattivat. Kiitos matkasta ;)

4. Tuo Ruukin alueen uusiokäyttö on pykästy pystyyn varsin nopealla aikataululla. Viime kesänä kun kävin tuolla kylillä, niin se oli vielä aika hiljainen. Tälle kesälle siellä näyttää olevan vaikka mitä ohjelmaa. Mielessä ajatus suunnistaa sinne paremmalla ajalla. Viime kerran käynti oli businesta ja liian nopeasti piti suoriutua pois. Uskomattoman viehkeää seutua.

Hienot kuvat!

5. Oi, tuonne haluaisin mennä, en ole koskaan ollut, Fiskarsissa kylläkin.
    Kaunista, vehmasta.

6. Kauniit maisemat, kiitos kuvista.

7. tuo on kyllä tosi ihanaa seutua. Tänä vuonna harmitti, kun puutarhamessut oli järjestetty juuri koulujen loppumisviikonloppuna. Kukas sinne silloin pääsee. :(

8. Ari,
    Kuvattavaa tosiaan oli.
    Alkaa sielläkin huoneilma puhdistua.

itkupilli,
    Kiitoksia.

Zilga,
    Eksymiset elävöittävät annalta arvaamattomasti retkeilyä.

lepis,
    Pidän myös Billnäsin historian havin asta ja rakennukset ovat kauniita. Taidenäyttelykäynti tosi antoisa.

SusuPetal,
    Bilnäs on karhempi ja ehkäpä aidompi kuin Fiskars - ainakin vielä.

Unelma,
    Nähtävää oli eikä vähiten kauniissa maisemissa.

Susa,
    Kaunista suomalaista kesää.

Anskukka,
    Ei ollut puutarhamessuista kovin paljon merkkejä enää. Tosin emme käyneet Billnäsin puutarha-alueella, ajoimme vain ohi.

9. ihania kuvia..
    minäkin jossain vaiheessa suunnistan sinne, kerran kesässä..

10. Billnäs on upea paikka ! Olin siellä viime vuonna, kun syreenit kukkivat... kaunista.
    Minä haluan aina vanhanaikaisesti katsoa ensin kartasta reitin, etenkin maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla. Olen sen joskus oppinut kantapään kautta ; )
    Toisaalta nuo harhareitit johtavat välillä mielenkiintoisiin paikkoihin...

11. Olipas hianoja punaisia taloja. Tää sitten tykkää punaisista taloista.

12. :) hauskaa, että joku muukin eksyy. Pääasia on tietenkin, että pääsee perille. Hienolta näyttää, kiva retkikohde. Olen käynyt tuolla 2002, muistaakseni. Hyvä, että tuollaisia kokonaisuuksia on säilytetty.

13. hanne,
    Siellä on nyt tuo taidenäyttely todella laadukas. Kannattaa käydä.

sariw,
    Tässä oli kaksi varmaa matkailijaa toista kertaa Billnäsiin menossa ja kaikki tuntui olevan erittäin selvää, kunnes tiesulku ja keskittymisen puute sekoitti koko reiti. Mutta mukava oli seikkailla.

isopeikko,
    Juu nuo punaiset talot olivat oikein herkkupaloja.

tuike,
    Juu ei jääty pyörimään ympyrää, vaan löydettiin lopulta kotiinkin.
    Kaunis kesäretkikohde.
    Sitä saneeretaan parasta aikaa entistä ehommaksi ja toivottavasti vanha henki pysyy tallella.

14. Rakennusapteekissa tuli poikettua Kuusirannan rakentamisen aikaan. Oli siellä mukava kierrellä, mutta hinnat aika kovat. Taisinkin ostaa sieltä vain ikkunan kulmarautoja, niitä kun ei tuntunut löytyvän oikein mistään silloin. Pian sen jälkeen sitten löytyi, ja tietysti ihan murto-osalla hintaa.

15. Kuusirannan emäntä,
    Kiertelin siellä en niin hintoja katsellut, paitsi vanhojen pullojen. Jotain 6 euron kieppeillä olivat.

16. Tuonne minäkin olen halunnut mennä, samoin Fiskarsille, mutta autottomalle hankalan matkan takana.
    Silloin kun ei ole kiire, eksyminen on vain kivaa, harhateiltä voi löytyä kivoja yllätyksiä ja näkeehän aina kahta enemmän.

17. Sirokko,
    Käymisen arvoinen paikka.
    Totta seikkailu on aina paikallaan. Ja kauniissa kesässä nimenomaan

18. Hei Arleena,
    Upeaan paikkaan eksyitte ja tuollainen eksyminenhän on mahdollista vain autolla.Autottomana ja ajokortittomana lipun ostettuani päädyn aina juuri sinne minne oli tarkoitus.Fiskarsissa olen viettänyt uhden päivän kesäisen ja olipa se hieno paikka-kerrassaan.