perjantai 17. lokakuuta 2008

Ekologista kasvatusta ja kierrätystä

Kädessäni on Sköna hem numero 1/2008. Katselen sisustuslehden kaunista kuva-antia kuin lukisin sarjakuvalehteä. Kuvat ovat onnistuneen kauniita, paperi on sileää ja hennon kiiltävää. Hemmotellaanko meitä näillä lehdillä, luodaanko unelmia ja tavoitteita. Tämä on tarkoitus. Mainostajien osuus on lehdessä suuri. Hehän lehden pääosin kustantavat, ei suinkaan lukijat. Lukijoiden rahakassa lehdenkustantajille on pieni, mutta lukijamäärä hyvin tarpeellinen. Me autamme lehtiä saamaan mainostajia. Mitä enemmän lukijoita sitä enemmän ja suurempia mainoksia.

Eikö ole hyvä idea kylvää herneet hernepurkkiin, josta ne näin somasti pursuavat ulos. Tuota minäkin kokeilen. Mikäs sen hauskempaa kuin napsia herneenversoja salaattiin suoraan omasta keittiöstä, taatusti tuoreita. Kesäsatoa talvella.
Tarkemmin katsottuani näen purkin vieressä auton. Släpp loss naturens krafter, lukee mainoksen otsikko. Tämä on Saab BioPower-mainos. Hevosvoimia 30 ja polttoaineena etanol E85. Siis ekologinen valinta autoksi, etanolia ei bensiiniä ei dieseliä. Uskoisinko mainokseen, vähennänkö ilmastopäästöjä valitsemalla BioPoweria.
Näin se hernepurkki pysäytti. Hyvä ja tehokas mainosidea puree ja pysäyttää lukijan, kuten on tarkoituskin.
Mutta pitäisikö kuitenkin kokeilla herneversojen kasvatusta hernepurkissa. Ennakkoluulottomasti taidan kokeilla. Auton oston siirrän tuonnemmaksi.

Elle Decoration tammikuu 2008 pysäytti minut tällä kuvallaan. Tämä on todella raflaava sisääntulo. Kaatopaikalta ja kirpputoreilta voi löytää tavaraa, joka saa kodissa aivan uuden elämän.
Tämä ei ole mainos, tämä sisääntulo on sisustettu The wordl`s best shop:iin Milanossa. Tuolit on valmistettu Senegalissa, materiaalina on käytetty polttoainekanisterien metallia. N-kirjain on löytynyt vanhasta hylätystä mainoskyltistä. Tuulettimien siipipyörät koristavat ikkunasyvennystä. Halusin ajatella, että kierrättämisestä saadaan ekologista designia, kun tuotteet sijoitetaan oikeaan paikkaan myytäviksi. Persoonallisen lopputuloksen saa ideoimalla kaiken itse.

Otsikon kuvan mehikasvit ovat muuttaneet terassilta sisätiloihin. Nyt pitäisi siirtää nämä mehikasvit peltilaatikosta isompaan ruukkuun. Ryhdytään viikonloppuna istutushommiin.

20 kommenttia:

  1. Tosi oivaltava mainos tuo hernepurkki-juttu!

    VastaaPoista
  2. No tässä postauksessa oli todella sellaisia juttuja, jotka on musta niin ihquja että!

    Ensinnäkin rakastan herneenversoja kuin hullu puuroa, ja toi on tosi hauska idea, ehkä minäkin kokeilen tuota.

    Ja toisekseen rakastan vanhoja isoja mainoskirjaimia ja muutakin tuollaista vanhaa rähjäistä rekvisiittaa.

    Ja ennenkaikkea noita Senegalissa tynnyrituoleja, Afrikassa osataan valmistaa todella luovasti kierrätysmateriaaleista yhtä sun toista kivaa. Mulla oli sellaiset kengät, joiden pohja oli tehty autonrenkaasta.

    Olipas innostava katsaus taas, nyt tuli sellainen himo, että pitäis saada sisustukseen jotain romua, täällä on kyllä aika hyvät mahkut löytää vaikka mitä hauskaa.

    VastaaPoista
  3. katilein,
    minustakin se oli loistava mainos ja idea herneenkasvatuksesta

    VastaaPoista
  4. itkupilli,
    ei muutakuin herneet itämään

    pitää kierrellä ja katsella sillä silmällä josko löytyisi seinälle jotain tee se itse-romua piristykseksi

    Kun on rahapula ja pula materiaalista, mutta rahanpuute se on tosi luova yhdistelmä, silloin syntyy ne parhaat ideat, ja varsinkin juuri tuolla päin maailmaa on sellainen tilanne

    VastaaPoista
  5. Olipas taas hieno kirjoitus! Huomiotaherättävää yhdistää mainoksessa jotain niin hentoa ja voimakasta kuin herneenverso ja auto. Mainokset ovat usein häiritseviä tekijöitä, mutta toisaalta suhtaudun niihin mielenkiinnolla ja mielessäni usein nostan hattua hyvän idean keksineille mainosnikkareille. Joskus kyllä huomaan liiankin selvästi, milloin en ole kohderyhmää. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  6. elina,
    mainokset eivät aina sisustuslehdissä eroa artikkeleista.
    Niitä erehtyy katselemaan ja usein ne ovatkin hyviä insoiraation lähteitä.
    Tämä automainos oli tosi hyvin "ideoitu"

    VastaaPoista
  7. Mukava postaus : )
    Mainosten kansa saa kyllä olla valppaana. Esimerkiksi nykyään osa ihmisistä lannoittaa ihan liikaa pihaansa - kokosivun lannoitemainoksia kun on niin paljon keväisin! No heidän pihallaan liikalannoitus tuo sitten omat ongelmansa talvenkestävyyteen, kukkimiseen, ...
    Hauskaa viikonloppua !

    VastaaPoista
  8. Minäkin ihastuin tuohon hernepurkkiin. Kiitos idean välityksestä. Autoa en juuri ole ostamassa ;-)

    VastaaPoista
  9. Olipa fiksu mainos.Ihastuttava idea tuo hernepurkkijuttu, tekee minunkin mieli kokeilla..

    VastaaPoista
  10. Kivoja ideoita - romuromantiikkaa tulee enempi harrastettua tuolla pihan puolella, vaativat aika paljon tilaa ympärilleen tuollaiset:)

    VastaaPoista
  11. Hieno N-kirjain. Vaan aika monta solmua joutuu avaamaan ennen kuin tuollaisen oisi oman tupansa oven pieleen istuttaa. Tuossa se on hieno. Oikein kutsuva.

    VastaaPoista
  12. Kansainvälisten sisustuslehtien mainoksista on erityisesti mieleeni jäänyt Eilersenin, Donghian, Manuel Canovasin ja Tufenkian Carpetsin mainokset. Niissä on värien ja linjojen mielenkiintoista hyödyntämistä ja silmä lepää mainossivulla kauan. Olettaen tietysti, että mallit ja tyylit ovat mieleen.

    Hyvä sisustusmateriaali/kalustemainos pysähdyttää ja antaa tilaa haaveille ja unelmille. Se koskettaa estetiikan tajua ja saa ihon kananlihalle kauneudellaan, väreillään tai vain yksinkertaisella tyylikkyydellään. On ihanaa vajota sohvan pohjalle ihailemaan luovien ihmisten lopputuloksia...

    VastaaPoista
  13. sariw,
    minä taas joskus vain ihailen hienoja mainoksia, varsinkin sisustuslehdissä.
    Samoin hyvää viikonloppua.

    VastaaPoista
  14. leijonainen, nyt vaan purkkiin reikiä, multaa ja liotettuja herneitä. Katsotaan mitä tapahtuu.

    VastaaPoista
  15. yaelian, ja siellä itänee herneet kohta myös.

    inkivääri,
    sinullahan on sitä lääniä ympärillä, joten kyllä sinne yksi romutaideteos sopinee

    VastaaPoista
  16. isopeikko,
    niin se kirjain pitäisi ainakin olla sukunimen ensimmäinen ja ikäänkuin sitä kautta saisi funktion ko asialle tai kirjainpatsaalle pihassa tai portinpielessä.
    Eihän se yhtään hassumpi olisi jos kirjain K odottaisi tulijoita patsaana.

    VastaaPoista
  17. tutkimusmatkailija,
    kyllä minäkin "luen" juuri nuo mainokset ja yleensä sisustuslehtien hienot upeat mainokset, kangastaloilla on usein hyvin insiroivia mainoksia esimerkiksi osborne&little.

    Näiden kautta saa haaveilu siivet ja sanoin hän uskoi jopa mainoksiin, tulee monta oivallusta ja niksiä hoksattua

    VastaaPoista
  18. Toi hernejuttu on kylla tosi hyva idea, makin kokeilen!

    VastaaPoista
  19. Uskomaton ja suloinen tuo herneenversopurkki.
    Ja kuten kaikki muutkin, olen aivan lääpälläni tuon kirjain-romu-taideteos on aivan huippu! Olisipa miljöötä sijoittaa tuollainen.

    VastaaPoista
  20. susa,
    pitää kokeilla, katsotaan itääkö kaikilla herneet

    krisu,
    minäkin katselen sillä silmällä kirppareita yms paikkoja josko jotain löytyi, kirjain saa olla pienempikin tai jotain muuta hauskaa

    VastaaPoista