perjantai 12. marraskuuta 2010

Epäreilusta reiluun

Olen maininnut jo useasti täälläkin, että rakastan suomalaista designlasitavaraa, eniten 1950-60-lukulaista. Useita tuon aikakauden tuotteita valmistetaan jälleen uustuotantona. Joitakin on valmistettu lähes viisivuosikymmentä.
Olen hankkinut 1980-luvun lopulla Aino Aallon suunnittelemat Aino-jälkiruokakulhot. Monella teistä on samaa sarjaa  lasit, niin myös minulla. Lasien kohdalla on menossa jo ties monesko sarja. Rikki menneiden ja kuluneiden tilalle olen ostanut uusia.
Noissa jälkiruokakulhoissa jokaisessa seitsemässä on pieniä lohkeamia sekä pohjareunassa että päällimmäisessä reunassa. (Suurenna kuvaa niin näet lohkeamat) Se kahdeksas on muuten vain aikoinaan särkynyt. Ostin joitakin vuosia sitten tilalle uudet, mutta säilytin vanhat. En tiedä miksi. Ehkä koin, että on epäreilua heittää niitä pois samoin epäreilua, että ne ovat pilalla.
Uusien kohdalla huomasin tekotavan hieman muuttuneen, reunat on "hiottu" huolellisemmin ja pohjaan on kaiverrettu Aino Aalto Iittala-teksti. Ainoastaan yhdessä kahdestatoista on pieni lohkeama.

Tänään asioin Hackman-Iittala outlet-myymälässä. Tein ensimmäiset joululahjaostokseni. Huomioni kiinnittyi Aino-kulhoihin. Kerroin kassalla lohjenneista kulhoistani ja totesin, että tekotapa on muuttunut parempaan suuntaan. Reunat ovat hiotumpia. Minua palveli erittäin aulis ja mukava myyjä. Ensin hän kyseli, miten olen pessyt kulhoja tiskikoneessa.  Todettiin, että juuri niin kuin pitääkin. Yllätyin positiivisesti, kun hän pyysi, että palauttaisin kulhot liikkeeseen ja katsotaan miten siitä jatketaan. Ajattelin tässä vaiheessa, että epäreilu saattaakin muuttua reiluksi. Mietin jo, että otan tilalle niitä uusia pieniä Aino-kulhoja.
Olen ostanut joitakin vuosia sitten Hackmanin suolamyllyn. Se on lojunut jo aika kauan rikkoutuneena kaapissa. Nyt ostin tilalle uuden. Kassalla maksoin ostokseni.
Olen liittynyt MyIittala-yhteisöön, joka arvostaa kestävää muotoilua kertakäyttökulttuuria vastaan. Tämän takia ja koska ostokseni ylittivät 100 euron rajan, minulle ojennettiin lahjaksi pieni vihreä Alvar Aalto-kulho. Miten iloinen yllätys, kiitin iloisena.

Myyjän kääriessä lahjapakettejani kerroin, että minulta on rikkoutunut  Hackmanin suolamylly ja ostin nyt tilalle uuden. Onhan se hieman epäreilua, että se niin pian meni rikki.
Niissä vanhoissa on ollut muovinen pyörä, se ei ole kestänyt, myyjä  kertoi. Onko se tallella. On, enhän onneksi sitäkään ollut heittänyt pois.  Nyt vien sen liikkeeseen ja tilalle saan uuden keraamisella rattaalla olevan myllyn. Nyt seurasi myllyreklamaation takia kuittien nollaus ja uuden kuitin teko. Ensi viikolla kulhojen ja myllyn kanssa liikkeeseen. Ehkäpä epäreilu muuttuu molempien osalta reiluksi.

Ystävällinen ja asiantunteva palvelu jätti hyvän mielen. Mielelläni menen uudelleen tuohon liikkeeseen. 
*******

17 kommenttia:

  1. Olen myös huomannut tuon hyvän palvelun noissa outleteissa, ilo shoppailla.

    Mukavaa, että saat uudet tilalle. Se on se kotimainen laatu, joka rulettaa :)

    VastaaPoista
  2. Laatutuotteissa löytyy reiluutta.

    VastaaPoista
  3. Hyvä palvelu on aina maininnan arvoinen asia. Suomalainen lasi on kaunista. Hienoa, että kulhoasiasi järjestyy. :)

    VastaaPoista
  4. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  5. Mukavaa, kun epäreiluus muuttuu reiludeksi!

    VastaaPoista
  6. Mainiota, että huono laatu muuttuu paremmaksi.

    VastaaPoista
  7. Sinulla oli onnistunut, hyvän mielen shoppailupäivä.
    Hyvä kello kauas kuuluu. Iittalalla on vara olla reilu, se kannattaa.

    VastaaPoista
  8. lepis,
    Vielä ei ole kulhojen osalta aivan varmaa, koska ovat jo vanhat, mutta olettaisin, että laatuvirhe korvataan uusilla.

    minttis,
    Niin pitäisi löytyä. Varsinkin jos tuo kestävää muotoilua halutaan toteuttaa käytännössä.

    Unelma,
    Palvelu oli loistavaa, ilo asioida uudestaan.

    SusuPetal,
    Se on suoraselkäisyyttä.

    Famu falsetissa,
    Jos lanseeraa designfirman statuksella, pitäisi laatuasiat olla kunnossa tai saattaa kuntoon.

    aimarii,
    Luotan siihen, koska olen tottunut luottamaan laatuun Iittalassa.

    VastaaPoista
  9. Kaunista on suopmalainen lasijutut ihan kaikki!
    Ja hyvä palvelu tuo mieluisaa mieltä käydä liikkeissä uudelleen!

    VastaaPoista
  10. On kurjaa kun laadukkaaksi oletettu tavara hajoaakin nopeasti. Minä olen jo kahdesti palauttanut samanlaisen Hackmannin teflon-uunivuoan tehtaanmyymälään koska molemmista on tosi nopeasti lähtenyt pinnoitteet kuoriutumaan, vaikka en ole pessyt niitä tiskikoneessa tai käsitellyt metalliesineillä. Toivottavasti sinun kulhosi ja myllysi ovat parempaa laatua!

    VastaaPoista
  11. Esineisiin kätkeytyy tunnearvoja. Ne ovat kuin Aladdinin aikalamppuja. Kun vähän hieraisee, hyvää henkeä tulvii - ja niin tekee tarinasikin. Aina kun hyvän palvelun saattamat astiasi otat esille, muistat myös miten kauniisti ja reilusti sinua palveltiin.

    Ja askeleesi käyvät uudestaan tuonne liikkeeseen. Ilo on molemminpuolista.

    Itselläni särkyi kerran Lumi-kalavati, joka on uuninkestävä. Mennä paukahti rikki vaikka oikein sitä käsittelin. Sama kokemus kuin sinulla: palvelu pelasi ja tämä uusi vati on kestänyt monet kalapaistokset.

    VastaaPoista
  12. Mahtavaa! Olipa myös loistavaa, että olit säästänyt vanhat rikkoutuneet.

    VastaaPoista
  13. Vautsivau, asiathan kääntyivät kaikin puolin parhain päin. :)

    VastaaPoista
  14. Harakka,
    Palvelu oli tosiaan hyvää, ilo muistella.

    Kaisa,
    Hyvän tavaran kohdalla hoidetaan myös reklamaatiot asianmukaisesti.

    Lastu,
    Se on totta, kai siksi minäkin pidin kaappien perillä näitä vaikka olin tilalle jo ostanut uudet. Jonkinlainen tunneside kai.
    Hyvä palvelu jatkaa asiakassuhdetta.

    Rita,
    En itsekkään osaa selittää miksi säilöin noita vuosia. Ehkä harmitti, kun ne menivät piloille.

    jl,
    Kyllä, ensi viikolla selviää loppuratkaisu.

    VastaaPoista
  15. Aika uskomatonta kuitenkin, että niinkin vanhaa tavaraa korvattaisiin ja vielä pyytämättä. Mutta todella hienoa jos niin käy, laadusta on kuitenkin maksanutkin.

    VastaaPoista
  16. Tosi reilua! (ihan kuin Soneran mainoksesta, vaikka Sonerassa mikään ei oikeasti ole reilua; myyvät pakkosopimuksella 24 kk kalliimpaan hintaan kuin mitä hetken päästä mainostavat televisiossa.

    Myyjä on selvästi lukenut markkinointiläksynsä: asiakas pitää osata yllättää positiivisesti.

    VastaaPoista