Puhelin soi.
- Arleena.
- Pekka Paukuttaja PP-mediasta päivää. Olette pitkäaikainen kanta-asiakkaamme ja haluamme palkita teidät. Lahjaksi annamme viisi kuukautta TT-lehteä veloituksetta. Onko lehti teille tuttu.
- Ei ole tuttu. Ilmaisia lahjoja ei ole, kuinka paljon minun pitää maksaa, että saan lahjanne.
- Viisi kuukautta on täysin ilmainen lahja teille.
- Tiedän, että ilmaisia lahjoja ei ole. Jos haluan lahjanne, mitä minun tulee maksaa.
- Me haluamme kiittää kanta-asiakkaitamme lahjalla. Saatte vielä lahjaksi kirjan.
- Mutta tiedän, joudun maksamaan lehdistä joita en ehdi lukemaan, että saan lahjat.
- Saisitte viiden kuukauden lehdet ilmaiseksi ja seitsemän kuukautta erikoisedulliseen kanta-asiakashintaan vain 51 euroa. Ja vielä kirjakin.
- Valitettavasti en voi ottaa lahjojanne vastaan ja tilata lehteä, jota minulla ei ole aikaa lukea.
- Maksu voidaan jakaa kolmeen osaan. Tämä on todella hyvä tarjous, jota ei kannata ohittaa.
- Mutta kun en ehdi lukemaan enää yhtään lisää. Valitettavasti en voi ostaa tarjoustanne ja vastaanottaa lahjojanne.
- Kolmessa osassa maksu ei ole kuukaudessa paljon ja lahjatarjous.....
- Valitettavasti en voi tilata lisää lukemista, kun minulla on sitä jo riittävästi.
- Mitä lehtiä teille tulee ?
- Kolme päivälehteä viikon jokaisena päivänä ja aikakausilehdet päälle. Ymmärrät kai, että en ehdi enää lisää lukemaan.
- Mitä aikakausilehtiä teille tulee ?
- Sisustuslehtiä ja sen sellaista.
Syvä parin sekunnin hiljaisuus.
- Toivotan teille hyvää päivänjatkoa.
- Kiitos samoin.
Suljin puhelimen.
Minulla ei ole myynti- ja markkinointityötä vastaan mitään. Ilman markkinointia ei olisi tuotteitakaan. Mutta myyntifirmat voisivat muuttaa myyntitaktiikkaansa ja palvella asiakaslähtöisemmällä tavalla huomioiden ostajan tarpeet.
Lahjojen ja kylkiäisten varjolla ei myydä luettavaa, sitä myydään lukemisen tarpeeseen. Oleellista olisi selvittää asiakkaan tarve jo ensimmäisellä taitavasti laaditulla lauseella. Kukaan ei upota rahaansa kylkiäisten takia. Kun asiakas kertoo, että hänellä ei ole tarvetta, sitä mielipidettävä on kunnioitettava ja uskottava. Aggressiivisella jankkaamisella myyjä menettää lopullisesti mahdollisen asiakkaansa.
Niin myynti se on joka kannattaa!
VastaaPoistaJoskus olen harkinnut puhelinpalomiehen-uraa..
Vastaavanlaisen keskustelun kävin myös maanantaina. Tuo jankkaaminen tuntuu todella huonolta myyntikeinolta. Lähinnä se ärsyttää, kun toinen ei tajua eitä!
VastaaPoistaHymyilevä nakki,
VastaaPoistaKuule, tuo puhelinpalomies on erittäin hyvä uravalinta. Ei muutakuin koulutukseen vaan.
Kuinka paljon säästämmekään kalustohankinnoissa ja polttoaineessa puhumattakaan vedestä, kun puhelin-palomiehet sammuttavat tulipaloja vain puhelimella langattomia linjoja pitkin.
Kävin muuten blogissasi ja nauroin yhtä soittoa ainakin puoli tuntia. Huumorin kukka on se kaunehin kukka.
aimarii,
VastaaPoistaVarmaan sama lehti oli kyseessä.
Minulla on aina sama puhe, kun ollaan lahjoja jakelemassa.
Nykyisin yritän olla ystävällinen, kun nuoret opiskelijat tekevät vain työtään. Mutta hemmetti, kun puhelut häiritsevät niin työpäivää kuin antaumuksellista sohvalamakuuta! Suoramarkkinointikielto on uusittu joka vuosi, joten en tiedä, mistä kaivavat numeroni. Epäilen, että kun tilaa lehtiä, tiedot leviävät sitä kautta.
VastaaPoistaEnsin aina kysyn:"Siis mistä firmasta?" Ihan vain rikkoakseni litanjan ja "Siis, mitä sinä myyt?"Sitten toistan lausetta:"Kiitos, mutta ei kiitos!" Jossain vaiheessa joku saattaa oivaltaa etten osta mitää. Jos on kiire siirryn suoraan kolmanteen lauseeseen ja suljen puhelimen.
VastaaPoistaHyvä kirjoitus! On ärsyttävää,kun myynti-ihmiset on opetettu olemaan niin manipulatiivisia tuossa myyntityössään,ja joskus ei osaa sanoa ei. Niinkuin viime viikolla,jolloin sitoiduin jatkamaan 4 kk lehteä,jota en ehdi lukea (ja jota olin jo irtisanomassa....)
VastaaPoistaOlisikohan sama soittaja soittanut viime viikolla minullekin. Kyselee, että mitä lehtiä luen.. haluttaisi sanoa, ettei se kuulu kyllä hänelle yhtään. Seuraavalle vastaan kyllä, että 'pornolehtiä' jos jankkaamalla kyselevät ;D
VastaaPoistaTuon todemmin tuota ei voi sanoa.
VastaaPoistaHyväkin tarjous menee ohi, kun kylkijäiset ja pakkomyynti on niin tärkeitä. Näillä konsteilla ei saa kuin asiakkaan niskakarvat pystyyn.
Ihmettelin taannoin kuvablogissani tuota kasvia ylimmässä kuvassasi, en ollut ennen huomannut sellaista.
VastaaPoistahttp://kuvablogi.wordpress.com/2009/07/07/erikoista/
Katriina,
VastaaPoistaMinäkin ymmärrän varsin pitkälle, että tämä myynti on jonkun työ ja yritän olla ystävällinen.
Mutta kun nykyään ne lehdet, jotka jo tulevat ovat kestoja, niin eipä rakosia lisämyyntiin kohdallani tahdo syntyä.
Suomessa väkimäärään suhteutettuna ilmestyy tällä hetkellä liikaa lehtiä ja sekin pakottaa kylkiäismyyntitapoihin.
hejoko,
Totta, että nimet ja firmat jäävät epäselviksi. Ystävällisesti yritän sanoa, että en tarvitse lisää lukemista, mutta ei mene heti perille, ärsyttäähän se.
Yaelian,
Myyntipuhe ja -käyttäytyminen pitäisi uusia kokonaan. Nykyisellään koko myyntitouhu ärsyttää.
Sooloilija,
Minä varon sanomasta aikakausilehtien nimiä, koska saattaa olla mahdollisuus, että puhelut jatkuvat tulevaisuudessa entistä tiuhemmin.
Zilga,
Just niin.
Katriina,
Käynpä katsomassa. Ohdake ko kasvi on, mutta alalajia en tunnista.
Minä tunnustan, olen syyllinen puhelinmyyjien ammattikunnan olemassaoloon. Minä tilaan ja peruutan jatkuvasti eri tiede- ja geolehtiä, lehden saa kohtuullisen edullisesti muutamaksi kuukaudeksi kun heti ensimmäisen supertarjoushintaisen laskun maksettuaan ja ennenkaikkea sen riemastuttavan kylkiäisen saatuaan peruuttaa tilauksen. Niin että jos joku tarvitsee sääasemaa, muistitikku-mp-soitinta tai Planet Earth -DVD:tä niin minulla on ihan korkkaamattomia =)
VastaaPoistaHyvä kirjoitus! Olen laittanut puhelimeni sellaiselle estolistalle, eikä lehti- eikä muitakaan myyntisoittoja enää tule. Se on hyvä systeemi.
VastaaPoistaKun tein kotona töitä, soittoja tuli jatkuvasti, kun ajattelivat, että tuolla yksi kaipaa seuraa ja rupattelua, mutta en todellakaan kaivannut kesken maalaussession.
Kävin eilen ihan samanlaisen puhelun! Paitsi että se alkoi "olette viime keväänä ottaneet osaa kyselyymme..." ja minä siihen että mihin ihme kyselyyn?? En taatusti ole! Että on rasittavaa. Joskus jopa pe-iltana vielä myöhään soittelevat.
VastaaPoistaJa kylkiäisistä: Ystäväni tilasi vauva-lehden ihan vaan Moccamasterin vuoksi, kun tuli huomattavasti edullisemmaksi :)
Demetrius,
VastaaPoistaOlen samaa mieltä, että oikealla ja oikeaan osuvalla myyntitaktiikalla voidaan tarjota hyvää asiakaspalvelua. Juuri kuin kohdallasi olet kokenut.
Kylkiäiset ovat joskus aika hömppää eikä niitä tod kaipaa.
Olen kiikuttanut monta kylkiäistuotetta kirpparille.
Uuna,
VastaaPoistaTehokas tapa päästä kerralla erilleen puhelinmyynnistä.
Minua ne eivät sinänsä haittaa, joskus olen jonkun pätkän ostanutkin, kun on sattunut sopivasti kohdalle ja myyjä on asiallisen tehokas.
Mutta myyjän on uskottava ns asiakasta ja lopetettava tyrkytys , kun asiakas ilmoittaa että nyt ei tarvita mitään.
Teija,
Ne myyntialoitukset pitäisi todellakin vaihtaa. Ensimmäinen lause myyntipuheessa on se ratkaisevin. Jos tarvetta olisikin, se haihtuu ärsyttävään alkuhömppään.
Olipas siellä hyvä kylkiäinen ystävälläsi. Minun kohdalleni ei ole sattunut mitään tollaista.
Uskomatonta jankutusta, ja pirskatin häiritsevää kun toinen osapuoli ei tunnu kuuntelevan mitä hänelle sanotaan.
VastaaPoistaMinulla oli kerran tosi outo keskustelu kun olivat kysymättä pistäneet firmani mainoksen nettiin ja sitten ehdottivat että alkaisin maksaa siitä. Sanoin ei kiitos, en tarvitse mainosta, ja mielellään saisi poistaa sen nettiin laittamanne mainoksen koska minulla on töitä liikaakin...
Siihen tämä henkilö sanomaan: "Joo mutta ihan totta, tätä teidän mainostanne käydään netissä katsomassa tosi innokkaasti".
Kohteliaasti toistin että kun nimenomaan en halua mainostamista koska en voi ottaa lisää töitä... Puuh!
_______________________________________
Lehtimyyjistä olen päässyt vuosia eroon sanomalla että en oikein jaksa lukea suomen kielellä. Siitä ne häkeltyvät sen verran että lopettavat puhelun :D
Minulla on vakiovastaus ed. kaltaisiin tarjouksiin, kuuntelen hiljaa myyntipuheen loppuun, sitten sanon, en ole kiinnostunut.
VastaaPoistaYleensä se tepsii jo ensimmäisellä kerralla.
Tuo on totta. Viitsivätkin jankata vaikka heti jo kuulee ettei kauppoja synny.
VastaaPoistaKuulostaa niin tutulta. Taisin jokin aika sitten Susun blogissa kertoa, että yhteen aikaan aloimme aina puhelinmyyjille kaupata vanhaa autonromuamme. Nyt pitäisi keksiä uusi vastakaupattava, tai sitten vain tylysti lopettaa kauppailu. Periaatteessa en osta puhelinmyyjältä, vaikka muuten olisin kyseistä tuotetta hankkimassakin... Taidan olla aika hankala ihminen.
VastaaPoistaTuo keskustelu on niin tuttua. Meille kerrottiin myynnin ammattitutkinto -kurssilla, että jos asiakas sanoo kolmesti ei kiitos, myyjän kuuluu lopettaa puhelu. Itse "pamautan" heti esittelyn jälkeen kolmasti, en nyt tilaa mitään -fraasin ja sitten suljen törkeästi puhelimen.
VastaaPoistaRita,
VastaaPoistaMainoksienmyynti on myös yleistä ja jopa aggressiivistäkin. Nettimainosta on vaikea peruuttaa, kun vahingossa on lipsahtanut, että voihan se siellä olla. Sekoittaa herkästi entisiin puhelinluettelon rivimainoksiin.
Sinulla olikin hyvä perustelu lehtimyyjälle.
Kaanon,
Ja sinulla on tyylikäs tapa, kuuntelun jälkeen päättäväinen ja kohteliaalta kuulosta eväys.
isopeikko,
Kyllä se ensimmäinen ei olisi ymmärrettävä, eipä se mieli muutu kylkiäisistä huolimatta.
jl,
Tuohan on hyvä keino, vaihtokauppaa tai tarpeettoman tavaran kauppaaminen. Tepsii varmaan.
KesänLapsi,
Samaa mieltä minäkin, että pitää uskoa, mutta ei tarvitse edes odottaa sitä kolmatta kieltoa.
---
Muuten poden jonkunverran myötätuntoa rahan edestä töitään tekeviä suhteen, enkä lopeta puhelua yksipuolisesti.
Mulle ei enää kylkiäisillä kukaan pääse lehteä väkisin myymään.
VastaaPoistaOlen kaksi kertaa mennyt vipuun, ja ostanut lehden, ja luvattu keittokirja toisella kertaa ja toisella, jonkinnäkönen laukku.
Mutta kummallakaan kertaa en ole kylkiäistä saanut.
Ja silloin päätin, etten osta puhelinmyyjiltä yhtään lehtä, saan sen tilattua,itekkin, jos haluan.
Joskus ärsyttää, kun myyjä ei ymmärrä sanaa ei!
Tämä kuulosti todella tutulta. Kaikilla niillä lehtimyyjillä on sama kaava tuotteita tuputtaessaan. Sen oikein kuulee joistakin myyjistä, miten sanat eivät sovi suuhun, mutta tehtyjä lauseita on pakko seurata eikä luovuttaa saa.
VastaaPoistaJa minuakin ärsyttää! Minua ärsyttää myös se, ettei kysymyksiin vastata suoraan, vaan kierrellen niin kuin tässäkin tapauksessa.
Harakka,
VastaaPoistaMyyntitaktiikka on jo vanhanaikaisen väärä.
Uskomatonta ellei luvattua kylkiäistä
ole saatukkaan
Elegia,
Samaa litaniaa jokaisella.
Ja hyvään myyntitaktiikkaan kuuluisi kuunnella mahdollista asiakasta.