Nizzan Enkelten lahti on nyt muistoissa
Jonkun aikaa etsimme hissiä, jolla
olisi kätevä nousta junalaiturille. R-kioskin myyjä oli avulias.
Täältä ette pääse hissillä laiturille ainoastaan laiturilta
pääsee hissillä tänne. Jos menette tavarataloon, sieltä voi kulkea
liukuportaita asemalaiturille.
Eipä meillä ollut asiaa kävelymatkan
päässä olevaan tavarataloon. Onneksi matkalaukuissa on pyörät.
Rullasimme laukut portaille ja kannoimme ne alas varovasti askel
askeleelta, en halunnut kieriä alas. Huhhuh, piti oikein levähtää.
Likainen, tuhrittu ja synkkä onkalo puistatti. Ylöspäin taas ja
oli aikamoinen helpotus avata vain hissin ovi ja nousta raiteille.
Raiteella kaksi odotettiin Pendolinoa. Yritimme arvailla kuinka kauas vaunu numero kahdeksan
pysähtyisi.
Juna pyyhälsi viiman lailla ohitsemme.
Vaunut vilistivät iltahämärissä, enkä nähnyt yhtäkään
vaununumeroa. Juoksimme raskaiden matkalaukkujen kanssa junan
sivulla. Junahan ei odottele, kaikki on minuuttipeliä. Viimein
syöksyimme sisälle vaunuun numero viisi. Junassa sopii hyvin
siirtyä rauhallisesti kahdeksikkoon.
Mieleeni jäi junan kyljen mainos Vihrein valinta. Se kääntyi mieleeni Virhe valinta ja pyöri siellä melkein koko matkan.
Mieleeni jäi junan kyljen mainos Vihrein valinta. Se kääntyi mieleeni Virhe valinta ja pyöri siellä melkein koko matkan.
Vihrein valinta ei mennytkään kuten
odotimme. Katselimme vaunukarttaa etsien kahdeksikkoa. Vaan enhän
voinut aavistaa, miten varikolla juna on kasattu. Informaatiota ei
asiasta ollut millään infotaululla.
Kartta kertoi karua totuutta, tässä
vaunupätkässä ei ollut vaunua kahdeksan. Se oli kaukana edessäpäin
niiden vaunujen joukossa, jotka kuljettavat matkustajat kauemmaksi
kuin Seinäjoelle.
Tästä vaunusta emme voi kulkea
vaunuun kahdeksan. Veturi vetää kahta eri junapätkää.
Päätimme odottaa konduktööriä ja
jonkin tovin odottelimmekin. Puolityhjässä junassa oli hyvin
istumapaikkoja, joten ei hätää. Konduktööri oli oikein mukava
nuorimies, joka kertoi, että juna on kasattu kahdesta vaunupätkästä.
Tällä ette pääse kuin Seinäjoelle, josta tietenkin junaa
vaihtamalla pääsette määränpäähänne. Emme halua viivyttää
matkantekoa kolmella tunnilla. Juuri nopeuden takia olimme valinneet
Pendolinon. Toimimme ohjeen mukaan. Meidän tuli hypätä
matkalaukkuinemme junasta Tampereella ja kiirehtiä samaan junaan ja
oikeaan vaunuumme.
Annoin konduktöörille palautetta.
Junakartta infokartalla olisi voinut kertoa selvällä tavalla kahdesta junasta,
joista toinen vedetään Seinäjoella pois matkanteosta.
Vaunun vaihto onnistui ja matka jatkui oikeassa vaunussa.
Konduktööri vaihtui nuoreksi naiseksi. Takanamme istui Tampereelta
tulleet, kaksi nuorta naista. Konduktöörin lipputarkastuksessa
selvisi, että toisen määränpää on Lapua. Tämä juna ei
pysähdy Lapualla, viestitti konduktööri. Voi ei ja minulle
sanottiin, että tällä pääsee. Ei, se olisi ollut seuraava juna.
Konduktööri totesi, että hänellä ei ole valtuuksia junan
pysäyttämiseen, mutta hän voi kysyä lupaa vastaavalta.
Juna oli myöhässä 15 minuuttia, siitä huolimatta juna voidaan pysäyttää Lapualla. Se oli
mukava uutinen matkustajalle. Niinpä sysipimeässä illassa juna
pysähtyi pimeälle Lapualle. Meitä ei pysähtyminen haitannut,
mukava vain, että joustoa löytyy. Näyttää vain olevan hukassa junien vaunuryhmittely ja tiedottaminen matkustajille. Ainakin satunnaisten matkustajien on vaikea hahmottaa vaunujen sijaintia asemalla saati ymmärtää, että juna koostuukin kahdesta vaunujonosta, joista toinen jää jollakin asemalla pois.
mukava vain, että joustoa löytyy. Näyttää vain olevan hukassa junien vaunuryhmittely ja tiedottaminen matkustajille. Ainakin satunnaisten matkustajien on vaikea hahmottaa vaunujen sijaintia asemalla saati ymmärtää, että juna koostuukin kahdesta vaunujonosta, joista toinen jää jollakin asemalla pois.
Junaraiteilla matkustaminen on kuin pieni tai suuri seikkailu. Eikä mitään itsestään selvää.
Seikkailimme Ranskassakin bussilla, sekin päättyi lopulta onnellisesti.
Tavallaan matkustamisen viehätys perustuu juuri tuollaisiin junaseikkailuihin, mutta painavien matkatavaroiden kanssa se ei ole niin järin mukavaa. Ja kotiin mennessä, matkan loppusuoralla, alkaa olla jo niin nuutunut, että haluaisi vain päästä ilman kommervenkkejä omaan sänkyyn.
VastaaPoistaParemmin jäävät mieleen tapahtumista. Kotiintulo on aina yhtä palkitsevaa.
PoistaPeikko tykää junista. Niissä on monta seikkailua. Onkohan noissa kuvissa kylmä?
VastaaPoistaNäyttää kylmältä, mutta lämmintä oli
PoistaVaunujen numerot saisi kirjoittaa kissan kokoisin kirjaimin, että näkyisivät, nythän niitä ei erota aina vieressä seistenkään jos valo osuu pahasti. Harmillista väliasemilta noustessa. Minulle on käynyt noin pariin otteeseen enkä kummallakaan kertaa ollut ainoa, jonka piti seuraavalla asemalla vaihtaa toiseen runkoon.
VastaaPoistaJunamatkailu on silti kivaa :)
Samaa mieltä, numeroissa ei kannata säästää isolla ja hohtavalla valolla jotta iltapimeydessä näkee.
PoistaTykkään myös junamatkailusta sen vaivattomuuden ja leppoisan kyydin vuoksi.
Houkuttelevalta näyttävää rantaa!
VastaaPoistaOn se tuuripeliä, vaiheikasta ja jännittävää junalla matkustaminen, totta! Tikkurilan ja Tampereen asemat ovat kyllä epäsiistejä ja masentavan luotaantyöntäviä. Meillä meni monta vuotta, että mies ei suostunut junaa käyttämään, ikävien junamatka kokemusten vuoksi. Viimevuosina matkanteossa on ollut jo parempaa tuuria.