perjantai 25. lokakuuta 2013

Huiveista asiaa

Nyt on aika ottaa esille lämpimät kaulahuivit. Olen jo jonkin aikaa käyttänyt vihertävänruskean tikatun, lyhyen syystakin kanssa vasemmalla olevaa kasimirkuviollista kaulahuivia. Tämä huivi on ohutta villaa ja suosikkini. Kun vaihdan takkia ilmojen kylmetessä, otan mustan takin huiviksi villapashminan. Se on mukava kietoa kaulan ympärille. Vaihdan välillä mustaan Design Housen viskoosi/polyester-huiviin. Sekin lämmittää villan lailla.
En ole penkonut vielä kokonaan huivivarastoani. Sieltä löytyy ainakin tummanpunainen  ja  harmaa kaulahuivi. Olen varma, että lisääkin löytyy. Ei tarvitse lähteä huiviostoksille.

Tähän postaukseen minut sysäsi kuvan vasemmalla oleva DKNY-huivi. Se oli minulla Nizzan matkalla. Kaupunkiopas kertoi ylempänä vuoren rinteellä olevasta liikkeestä, jossa myydään piraattivaatteita eli kuuluisien designmerkkien kopiotuotteita. Ne ovat hinnaltaan murto-osa aidoista. Monet eivät erota
niitä aidoista ja luulevat ostavansa aitoa Burberrya ym. Samaan hengenvetoon hän varoitti viemästä piraatteja lentokentälle. Siellä joutuu tullimiehen luokse, joka armotta takavarikoi piraatit ja pahimmassa tapauksessa räppää sakkoja.
Kotimatkalla Nizzan lentokentällä minulla oli tuo DKNY kaulassa. Kaikki irralliset kantamukseni ja takin olin laittanut laatikoihin läpivalaisua varten. Valpas naistarkastaja pysäytti minut ja osoitti kaulahuiviani. Olin hetken ymmälläni ennenkuin ymmärsin, että hän haluaa sen läpivalaisuun. Otin kiltisti pienen ja kevyen huivin kaulastani ja se läpivalaistiin. Se on aito, ostin huivin aikoinaan muistoksi New Yorkin matkallani. En tiedä oliko kyseessä epäily piraatista tai jostain muusta. Parasta oli tehdä, kuten vaadittiin.
Tässä huivikasassa ovat ns kevyet, pienet kaulahuivit. DKNY,  Burberry, jenkkiläinen LC ja Sand.

Pesen nämä huivit käsin marseille-saippualla.  Marseille sopii hyvin silkkivaatteiden pesuun. Olen käyttänyt sitä myös tahrojen poistamiseen. Vähän aikaa sitten poistin mustikkatahrat valkoisesta ruokapöydän tuolinpäällisestä. Päällinen on puuvillaa. Hieroin tahrat ensin käsin  marseille-saippualla useampaan kertaan. Lopuksi ennen pesukoneeseen laittoa pyyhkäisin tahroille saippuaa. Pesin 60-asteessa ja kaikki tahrat lähtivät.

14 kommenttia:

  1. Tuo Marseille-saippua on hyvä vinkki. Minullakin huivit kaipaavat pesua ja olen miettinyt kuinkas sen hoidan.

    VastaaPoista
  2. Oi kun sinulla on paljon kauniita huiveja!! Ihania!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niitä riittää, en osaa käyttää takkeja ilman huiveja.

      Poista
  3. Huivikavalkadisi on kaunis! Ihania ja lämpimiä taritaan jälleen. Huiviostokset ovat suurta huvia ja kieltämättä heräteostosten ykkösjuttu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huivit ovat minulle pakollisia. Eli ne kuuluvat kuin nenä päähän takkien ja puseroidenkin kanssa pidettäväksi.

      Poista
  4. Huivit on kauniita ja kannan kadetta niille, jotka voivat niitä käyttää. Mulla on aina niin hiki, että ei tuu kuuloonkaan mitää kaulalle laittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulle taas kylmänä aikana on ehdotonta pitää kaulaosuus lämpimänä, kurkun alue on hyvä pitää lämpimänä. Osa huiveistani ovat asusteita.

      Poista
  5. Minä olen huivifriikki ja sorrun usein sellaisten ostamiseen.Nyt on vielä lämmintä kunnon huiveja varten mutta kesälläkin käytän kevyitä puuvillahuiveja.Kauniita huiveja sinulla:)

    VastaaPoista
  6. En tienytkään, että ovat noin tarkkoja piraattimerkkien kanssa. Minäkin tykkään huiveista, täällä päin silkkiset ovat niitä sopivimpia. Ja ehdottomasti Marseillen saippuaa, käytän sitä tahroihin samalla tapaa, usein riittää että vain hieroo sitä tahraan ennen vaatteen koneeseen laittoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yllätti minutkin tämä tieto, tosin piratismi on lisääntynyt kautta maailman aina Suomea myöten.
      Olen vannoutunut marseille-saippuan käyttäjä.

      Poista
  7. Hei, olen itse huivifriikki, mutta en osaisi kantaa kaulallani mainoksena jonkun brändin huivia, jossa kuviona on vain brändin nimi esim. LV tai DKNY. Huivisi ovat kauniita ja minullekin mieleinen materiaali on silkki.
    -Seija

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huiveja kyllä löytää pilvin pimein, jos ei halua merkkituotteita ostaa. Minua eivät brändit haittaa. Sille en tietysti voi mitään jos jotakin katselijaa se haittaa. Piraatteja vältän, mielestäni piratismi on varastamista.
      Silkkihuivilla en talvella tarkene, siksi käytän villaa ja viskoosia.
      Olen ylpeä, että meillä suomalaisillakin on omat kotimaiset brändimme monella alueella. Myös Marja Kurjen huivit.

      Poista