tiistai 26. heinäkuuta 2011

Uskomaton juttu

Eilen illalla soi puhelin, vastasin ja naisääni esitteli itsensä epäselvästi ja pyysi miestäni nimeltä puhelimeen. Annoin puhelimen hänelle. Otaksuin, että kyseessä on lehtien suoramyynti. Kuulin keskustelun etenemistä. Kyseessä ei ollut lehtimyyjä, vaan aivan jotain muuta.
Ovatko ihmiset todella niin rehellisiä, että palauttavat avaimet postilaatikkoon, mies kysyi.
Mielenkiintoni heräsi, vinkkasin kieltävästi.  
Meille ei tarvitse lähettää tuotetta, en usko tähän tarjoamaanne tuotteeseen. Ja puhelu päättyi.
Mitä tämä oli, kyselin hämmästyneenä. Puhelinkeskustelun sisältö oli lyhykäisyydessään seuraava.

Naishenkilö, joka esitteli itsensä ja edustamaansa firman hyvin epäselvästi, tarjosi koodilla varustettua avaimenperää. Sen avulla hukatut avaimet voidaan palauttaa takaisin oikeaan osoitteeseen. Hän, joka löytää avainnipun, pudottaa avaimet lähimpään postilaatikkoon ja Itella kuljettaa koodin perusteella avaimet oikeaan osoitteeseen. Tämä ei maksaisi mitään. Antaisimme vain osoitteemme, niin avaimenperä lähetetään meille. 

Hälytyskellot kilisivät jo alkuminuutilla, mutta mies halusi kuunnella koko tarinan  ennekuin kieltäytyi tarjouksesta. Pohdimme asiaa ja päätimme seuraavana päivänä ilmoittaa asiasta poliisille. Kun kodin lukitusjärjestelmästä on kysymys, siihen liittyvää ei myydä puhelimitse ilman tarkoitusperää.  Otaksuimme, että osoitetietojen antaminen ja koodillisen avaimenperän vastaanottaminen antaa rikollisille mahdollisuuden jäljittää  milloin koti on tyhjä.
Tänään yritin kahteen otteeseen saada puhelimitse yhteyttä poliisipäivystykseen, mutta en onnistunut siinä. Soitin poliisin paikalliseen vihjepuhelimeen ja kerroin tapahtuneen sekä epäilykseni. Soitosta tallentui puhelinnumero, jonka ilmoitin myös vihjepuhelimeen.
Tapahtunut jäi kaivelemaan mieltä. Turvallisuus ei ole enää taattua ja itsestään selvää. Rikolliset ovat kekseliäitä. Koskaan ei voi olla liian varovainen.
Onko puhelinnumerot  muutettava salaisiksi ?  Miten suojata kodin yksityisyys ja turvallisuus ? 

24 kommenttia:

  1. Hui mikä juttu! Tuollaiseen kyllä voisi mennä niin helposti.. Kurjaa..

    Talvella kaksi kerrosta alempana asuva naapuri sytytti asuntonsa tuleen, joka tuhoutuikin täysin. Siinä vaiheessa tajusin, että asun ihmisten kanssa keihin en voi vaikuttaa mitenkään ja joista en tiedä mitään, enkä voi täten suojata itseäni heiltä mitenkään.. Pelottava ajatus!

    VastaaPoista
  2. Maija,
    Juttu asetti asiat taas hieman uuteen järjestykseen.
    Naapureistakaan ei enää voi olla varma, kuten järkyttävä tapahtuma kohdallasi osoittaa.

    VastaaPoista
  3. Huh,mikä juttu,onneksi teillä soivat hälytyskellot:) Upeat kuvat!

    VastaaPoista
  4. Vau! Uskomatonta! Mutta monet ihmiset menevat lankaan. Mulla on samantapaisia juttuja postissa.

    VastaaPoista
  5. Onpahan juttu!
    Hälytyskellot suorastaan huutavat moiselle tarjoukselle.

    VastaaPoista
  6. Kiitos, kun kerroit tästä. On hyvä olla varuillaan, jos outoja tarjouksia alkaa tulla.
    Minulle on tullut puheluita Norjasta, lyhyen soiton jälkeen puhelu katkeaa. En ole soittanut takaisin, niistä takaisin soitoista on tullut isoja laskuja ihmisille.

    VastaaPoista
  7. Ohhoh, ihminen on kekseliäs otus.

    Minulla on ollut salainen puh.nro iät ja ajat, eipä soittele lehtimyyjätkään.

    VastaaPoista
  8. Olen saanut samaisen puhelun, kieltäydyin, mutta jonkin ajan kuluttua tuli taas puhelu, "teillä on ollut käytössänne xxxxpalvelu, oletteko olleet tyytyväisiä jne."
    Kun kerroin että ei todellakaan ole käytössä, hän vaan vänkäsi, että kyllä on, teille lähetetään kirjattuna kirjeenä uusi avaimenperä kolmen viikon sisällä. Uhkasin palauttaa jo heti postista ja katkaisin puhelun, kun epäilin jotain seurantaa ...Ei ole kuulunut mitään kirjattua kirjettä eikä muutakaan.
    Varovainen saa olla, huolestuttaa vanhukset jotka saattavat olla hyväuskoisia.
    Kerrohan tekeekö poliisi asialle mitään, jos jotain tapahtuu.

    VastaaPoista
  9. Tää on just tätä, rikollisista tulee ovelampia ja kaikki keinot keksitään. Pelottavaa. Mun yhden asiakkaan koti ryöstettiin keskellä kirkasta päivää, heidän ollessa takapihalla!

    VastaaPoista
  10. Yaelian,
    Ei tosiaankaan mikään mukava asia. Toivottavasti saadaan olla rauhassa.

    Susa,
    Puhelimitse emme tilaa enää mitään. Joskus on tullut jotain, ei niistä ole harmia ollut, mutta paras on hakea itse mitä haluaa ostaa netin kautta.

    kaanon,
    Ihmeteltiin tosiaan, kuulosti aika häikälemättömältä.

    Unelma,
    Tämä oli meille ensimmäinen kerta, kun näin hämäräperäistä on kaupiteltu. Saa olla tosiaan varuillaan.

    SusuPetal,
    Pitää tosiaan poistaa ainakin netin luetteloista numerot.

    Tiitsa,
    Kiitos, että kerroit kokemuksesi. Tiedämme heti kuinka suhtaudumme, jos uusia soittoja tulee.
    Poliisi sai vihjeen nauhalle, en usko, että kuulemme sen kummemmin asiasta sieltäkään.

    Maketsu,
    Uskomatonta, mutta valitettavasti tätä päivää.
    Koskaan ei voi olla liian varovainen.

    VastaaPoista
  11. Kaverini otti tuollaisen avainperän jutun, koska se oli ilmainen, mutta tietojen rekisteröimisestä taisi tulla kuluja lähes 50euroa.

    VastaaPoista
  12. www.mysafety.fi - ymmärtääkseni ihan luotettava turvayritys kauppaa noita koodiavainperiä. Koodi on numerotunnus, ei mikään valvontasiru. Johtaako tää maailmanmeno nyt siihen, että ensimmäiseksi alamme epäillä lähimmäisiämme? Olisi mielenkiintoista tietää, mitä poliisi tuumaa?

    VastaaPoista
  13. Juu... Ihan oikea yritys on minunkin mielestäni. Mutta "naamakirjassa" on pilvin pimein kaikkia "ihania" linkkejä tyyliin: Klikkaa tästä ja katso kuka tykkää susta"...
    Kun klikkaat, alkaa tulla tekstiviestejä, joita et saa loppumaan ihan helposti. Eikä puhelinliittymäkään mahda niille mitään. Ja ne tekstarit vasta kalliita ovatkin! Ja artisti maksaa, siis tekstiviestien vastaanottaja. Nimimerkki:
    vahingosta viisastuu (toivottavasti) ;-)

    VastaaPoista
  14. Ari,
    Arvasin, että joku aina kustantaa nämäkin turvalaitteet.
    En silti usko koko asiaan.

    anonyymi,
    En epäile suinkaan tuntemaani lähimmäistä, mutta tuntemattoman lähimmäisen epäselvästi markkinoimaa "ilmaista" oman kotini lukitukseen liittyvää avaimenperäkauppaa epäilen.
    En halua avaimieni joutuvan vieraisiin käsiin niin, että niiden osoite tunnistetaan.

    En tiedä mitä poliisi aikoo, se on heidän päätettävissään.

    Meille soitettiin tänään samasta paikasta uudelleen taas. Emme todellakaan halua avaimenperää.
    Mutta haluaisimme tietää millä tavalla markkinointi- ja tuotantokulut on kustannettu, jos tuote ei maksa mitään kuluttajalle.

    Ole kiltti ja vastaa tähän.

    Toiselle anonyymille,
    En ota kantaa naamakirjaan, joka sinne menee on sen itse valinnut ja kantaa mahdolliset seuraukset.
    Ja se ei taas kuulu tähän postaamaani avaimenperäjuttuun ollenkaan.

    Muuten miten teillä on ilmainen avaimenperä toiminut ?
    Itella varmaan kantaa kotiin kadonneet avaimet.

    VastaaPoista
  15. Tällä viikolla monen tahon puhelinmyynti on ollut erityisen aktiivista.
    Monesti aivan kiusaksi asti.
    Moiset avainten turvakoodit epäilyttää kyllä vahvasti. Saattaa olla, että hyvä asiakin menee nykypäivänä epäiltävien puolelle, kun on liiaksi ollut näyttöjä väärinkäytöksistä.

    VastaaPoista
  16. Kamala, kun tää maailma menee aina vaan huonompaan suuntaan!
    Moni vanhempi ihminen olisi voinut myöntyäkkin tollaseen.
    Hyvä, että ilmoitit asian poliiseille.
    Mistään ei voi nykyään olla varma,kaikkea pahaa tapahtuu jatkuvasti.
    Hienot kuvat kuitenkin on sulla!

    VastaaPoista
  17. aimarii,
    Kodin lukitusasiat eivät mielestäni sovellu puhelinmyyntiin. Koti on sen verran arvokas ja yksityistä aluetta.

    Harakka,
    Liian vartov ainen ei voi olla, kun on kyseessä kodin turvallisuus.

    VastaaPoista
  18. Mysafety-avainperässäni on metalliläpyskä, jossa on numerokoodi. Siinä ei siis ole mitään sirua eikä lähetintä, mikä edellyttäisi virtalähdetta (paristoa). Netin mukaan kokeiluvuoden jälkeen avainperä maksaa 8 e/vuosi. Tuotteessa on sinänsä mielestäni ideaa, pieni vuosimaksu siitä, että mahdollisesti hukkuneet avaimet palautuvat takaisin. Minulla ei ole tästä kokokemusta, koska avaimet ovat säilyneet toistaiseksi tallessa.
    On varmasti hyvä olla varuillaan ja varmistaa asian taustoja. Niin minä tein ja otin avainperän. Siihen yhdyn, että markkinointi puhelinmyynnin kautta oli vähän kummallista, mutta varmaankin kustannuksiltaan tehokasta yritykselle joten kustannukset pysyvät kohtuullisina.

    VastaaPoista
  19. Anonyymi,
    Avainperän numerokoodi paljastaa avaimen osoitteen. Muuten sitä ei kai voi palauttaa oikeaan kotiin, joten pidän erittäin huolellisesti avaimiani. En ole koskaan vielä niitä kadottanut. Jos kadotan, on uusi sarjoitus paikallaan. Jos ne taas katovat paikassa, josta ei mitenkään voi yhdistää niiden alkuperää, teetään uudet avaimet.

    En halua osoitteen tunnistavaa avaimenperää. Enkä halua vuosittain maksaa avaimenperästä.

    Kiitos vastauksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Nimeni on Nina Mäkinen ja toimin mySafety Oy:n asiakasasiamiehenä ja päätin vastata yllä olevaan keskusteluun. On todella harmillista että erittäin hyvän ja toimivan palvelun sisältö on vääristynyt näin pahasti. Ymmärrän huolenne jos asia on esitetty yllä mainitulla tavalla. Joko kyseessä on ollut väärinkäsitys tai sitten puhelinmyyjä on antanut väärää tietoa. Laitan asiasta palautetta myynti- ja markkinointipuolelle. Mutta tarkennan alla turva-avaimenperän tarkoituksen.

      Avainten katoaminen on melko tavallinen ilmiö. mySafetyn Turva-avaimenperä parantaa mahdollisuuksiasi saada takaisin kadonnut avainnippusi, koska tilastojemme mukaan jopa yhdeksän henkilöä kymmenestä saavat kadonneet avaimensa takaisin.


      mySafety Turva-avaimenperä on helppo ja edullinen tapa parantaa arkiturvallisuutta.

      Ilman mySafety Turva-avaimenperää avainten löytyminen on epätodennäköistä, ja sen seurauksena joudutaan esimerkiksi vaihtamaan lukkoja. mySafety Turva-avaimenperä säästää paljon aikaa ja vaivaa.

      Jokaisessa mySafety Turva-avaimenperässä on yksilöittävä tunnistenumero. Tämä tunnistenumero on merkitty asiakkaan tietoihin meidän asiakasrekisteriimme. Tämä tieto on AINOASTAAN mySaftyn asiakaspalvelijoiden saatavilla eikä sitä KOSKAAN luovuteta ulkopuoliselle taholle.

      Avaimet palautuvat siis mySafetyn asiakaspalveluun, ei suoraan asiakkaalle. Avaimenperän avulla ei voi mitenkään muutoin tunnistaa avainten omistajaa kuin juuri tuon tunnistenumeron avulla.

      Kun löytyneet avaimet palautuvat meille postitse, tarkistavat asiakaspalvelijamme omistajan tiedot. Jokaisella mySafetyn asiakaspalvelijalla on henkilökohtainen sisäänkirjautuminen asiakastietojärjestelmään sekä luonnollisesti kirjallisesti tehty vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus eikä tietoja koskaan luovuteta muille tahoille. Kun avainten omistaja on löytynyt, soitamme hänelle varmistaaksemme onko hänen avaimensa kadonneet. Tarkistamme omistajan osoitetiedot, jonka jälkeen laitamme avaimet KIRJATTUNA lähetyksenä asiakkaalle. Tällöin asiakas saa kotinsa postista saatelapun ja saa itse käydä noutamassa avaimet ja tunnistautua henkilötodistuksen avulla.

      Löytäjä saa 10 €:n löytöpalkkion ja hänen tulee siis vain pudottaa löytyneet avaimet sellaisenaan postin kirjelaatikkoon ja soittaa maksuttomaan palvelunumeroon 0800-159 159 saadakseen löytöpalkkion. Löytäjälle ei missään nimessä KOSKAAN kerrota omistajan osoite- tai muita tietoja. Jos poliisi soittaa löytyneistä avaimista, soitamme aina VASTAPUHELUN poliisin vaihteen kautta varmistaaksemme että kyseessä on varmasti poliisi.

      Tutustu mySafetyyn lisää osoitteessa www.mysafety.fi, soita maksuttomaan palvelunumeroomme 0800-159 159 tai laita sähköpostia osoitteeseen info@mysafety.fi jos haluat lisätietoa palveluistamme.

      Turvallista ja aurinkoista kevättä!

      Ystävällisin terveisin/Med vänlig hälsning
      mySafety/Sulkuturva

      Nina Mäkinen
      Asiakasasiamies
      ---------------------------------------------------------------------
      Puh: +358(0)800-159 159
      Faksi: +358(0)9-751 543 84
      S-posti: info@mysafety.fi
      Internet: www.mysafety.fi
      ---------------------------------------------------------------------

      Poista
    2. Kiitos Nina Mäkinen selvityksestäsi asiassa. Näinhän sen kuuluu olla, mutta puhelinmyyjä ei todellakaan osannut selittää asiaa puhelimessa.
      Avainasiassa on myyjän hallittava tuotetietous niin hyvin, että asiakas voi uskoa tuotteen turvallisuuteen 100%:sti. Vain siten voi kaupat syntyä.

      Poista
  20. meillä on ollut vuosia tuo avaimenperä pojan avaimissa kiinni, avaimet ovat kadonneet kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla tuli mysafetyn kautta takas, joten olen ollu erittäin tyytyväinen tähän palveluun! ja kuinka ollakaan, niin taas on avaimet hukassa, odottelen soittoa.... :)

    VastaaPoista
  21. Mysafety on huijarifirma. Tekevät todella agressiivista suoramarkkinointia. Toiminut aiemmin Sulkuturva nimellä.

    VastaaPoista
  22. Voi hellanlettas mihin ollaan menty! Taisi nyt olla kyllä vika puhelimen toisessa päässä. Justiinsa tälläiset turhat valitukset kuluttaa poliisin ja kuluttajasuojan resursseja. Kannattaa ensin tarkistaa onko varmasti itsellä kaikki valot päällä ennen kuin alkaa jostain puhelinmyynnissä itkemään...

    VastaaPoista