maanantai 3. marraskuuta 2008

Kaamosväsymystä vastaan

Ylen AamuTV :n Valoa pimeyteen käsitteli kaamosväsymystä ja sen ehkäisyä. Asiantuntijana oli tutkija Timo Partonen. Tutkimusten mukaan mukaan noin 40 % yli 30-vuotiaista kokee jonkinasteista kaamosväsymystä. Se ilmenee väsymyksenä, voimattomuutena ja unihäiriöinä. Yllättävää oli kuulla, että väsymys lisää ruokahalua, hiilihydraattipitoisten ja makeiden ruokien ja suklaan syöminen lisääntyy. Tietysti se vaikuttaa painonnousuun. Painonnousu johtaa sydän- ja verisuonitauti- ja diabetesriskien lisääntymiseen. Pahimmassa tapauksessa väsymys johtaa masennukseen, sitä esiintyy 1 %:lla.
Väsymyksen aiheuttaja on auringonvalon väheneminen tai sen puuttuminen kokonaan. Kesäajan auringonvaloa emme voi varastoida, joten valon saantia voi lisätä korvaavasti kirkasvalolaitteilla.

Kun katselin ohjelmaa tulin entistä vakuuttuneemmaksi kirkasvalovalaisimen tarpeellisuudesta.
Itseasiassa olen sen jo tilannut. Valitsin Innojokilta Eero Aarnion suunnitteleman Origo-kirkasvalovalaisimen, jonka maksimiteho on 2500 luksia. Tämä teho vaaditaan, jotta tarvittava apu saadaan. Valaisin on helposti siirreltävissä. Siinä on himmennin, jolloin sitä voidaan käyttää myös tavallisen valaisimen tapaan.
Paras aika ottaa valohoitoa on aamuisin klo 06-9 välisenä aikana, päivittäinen aika 0,5 - 2 tuntia.

Vielä on paistanut aurinko ja syksyinen metsä on raikas, kaunis ja siellä on kevyt hengittää. Vaikka kaamos, vuoden pimein aika, on edessä, on lenkkeily ja luonnosta nauttiminen edullista
hyvinvoinnin vaalimiseksi. Juuri nyt kuntoliikunta on erinomainen keino välttää kaamosväsymystä. Tänään samoilin näissä kuvan maisemissa. Suomalainen metsämaisema rentouttaa myös kauneudellaan. Sosiaalisten suhteiden vaaliminen on myös tärkeää kaamosajan apeuden välttämiseksi.

17 kommenttia:

  1. Eikö hän kertonut, että lisänukkuminen korvaa valohoidon, mikäli vaan on mahdollista pidentää yöunta?

    VastaaPoista
  2. Inkivääri, ei muistaakseni kertonut. Unen laatu ei ole kaamosväsymyksestä johtuen kovin hyvää.
    Korostettiin juuri valon saantia eli tietysti kaikki auringonvalo mitä nyt marras-joulukuussa saadaan kannattaa hyödyntää, mutta sitähän ei ole riittävästi, jolloin lisää saadaan kirkasvaloista.

    Valon riittävä saanti vähentää muuten lisääntyvää ruokahalua, estää ylipainoa ja sitä mukaa em sairausriskejä.

    Kuntoliikunta oli tärkeää ja ne sosiaaliset suhteet.

    Valoa pitää mielellään saada juuri aamuisin, tietysti se lisää virkeyttä sinne työmaalle.

    VastaaPoista
  3. Kuntoliikunta luonnossa ilmalla kuin ilmalla pitää syysväsymyksen omalla kohdalla poissa ja antaa hyvän unen. Aina ei ole ollut näin hyvä tilanne.
    Kiitos Kyttä-koirani!

    VastaaPoista
  4. Aamun Kaleva-lehdessä esiteltiin kirkasvalolamppuja ja minunkin silmäni pysähtyivät tuohon Aarnion valaisimeen. Hieno on! Vaan hinta on aika kova. Mitenkähän kirkasvalo sopii lapsille? Sitä pitäisi selvitellä ennenkuin omaan aamiaispöytään jonkinlaisen lampun hankkii.

    VastaaPoista
  5. Minä olen aika pirteä, mutta tuo syöminen on ongelma. Aina syksyisin tulee kauhea makeanhimo, aivan kauhea. Ja sitten paino nousee.
    Keväällä on kova työ saada syksyn kilot pois, ja aina se ei onnistu, joten kierre on valmis, kun tulee uusi syksy.

    VastaaPoista
  6. Minua pimeys helpottaa ja rauhoittaa, vaikka en sinänsä syksystä ja talvesta pidäkään. Jos on taas "normaali" olo, niin pimeydestä ei ole haittaa. Mutta kaamos varmasti vaikuttaa joihinkin ja onneksi on kirkasvalolamppumahdollisuus heille :)

    VastaaPoista
  7. Minulla on kirkasvalolamppu, mutta en koe, että tarvitsisin sitä syksyllä, vaan nautin syksyn pimeydestä. Sen sijaan kevättalvella on raskasta ja silloin olen joskus sitä käyttänyt. Itse kirjoitin muuten blogiini D-vitamiinista kaamosväsymystä vastaan. En sitten tiedä, onko se hyvä siihen, vai ei.

    VastaaPoista
  8. Minä tykkään istua aamuisin keittiössä kirkasvalolampun valossa, se piristää selvästi. Jos mahdollista, pitäisin sellaista töissäkin päällä siihen asti, kun saa päivänvaloa. Piristäisi lamppu illallakin, mutta kukapa ottaisi riskiä, ettei ehkä saisikaan unta.

    Tuo valitsemasi malli on kiva, hyvä että niissäkin on ruvettu hakemaan muotoilua.

    VastaaPoista
  9. marjamatilda,
    Kuntoliikunta luonnossa on varmasti hyvä tapa pitää mielikin virkeänä. Se on myös sen kaamosväsymyksen ennaltaehkäisyä.

    VastaaPoista
  10. elina,
    lasten kohdalta en ole selvittänyt asiaa, mutta itselle ja miehelle tätä ion. Itseasiassa se on miehen isänpäivälahja.

    VastaaPoista
  11. leijonainen,
    no niin sitä se on se makeannälkä, kaamosväsymystä, jota keho pyrkii torjumaan makealla

    VastaaPoista
  12. elegia,
    hienoa, jos sinua ei harmaus haittaa.
    Näinhän se on, että olemme kovin yksilöllisiä
    Toiset kokevat hämäryyden kuin pehmeäksi ja turvalliseksi kotikoloksi.

    VastaaPoista
  13. kre,
    Meillä alkoi jo d-vitamiininkin syönti ja jatkuu maaliskuulle saakka
    Hyväksi havaittu konsti

    VastaaPoista
  14. katriina,
    mukava kuulla, että hyötyä on ollut.
    Koska aion käyttää valaisinta esillä osana sisustusta koko vuoden ajan, se saa olla myös ulkonäöllisesti siedettävä.

    VastaaPoista
  15. Palaanpa vielä tähän asiaan. Isänpäivälahjaksi minäkin nyt olen lamppua suunnitellut. Pikaisen googlauksen perusteella lamppu sopii myös lapsille, eli hyvin voisin sellaisen meillekin hankkia. Kunhan vain näistä lapsista ei tulisi lampun vuoksi entistä vilkkaampia :-)

    VastaaPoista
  16. elina,
    ei hätää tuskin lapset pysyvät kahta tuntia lampun vaikutuspiirissä.

    VastaaPoista