Viime jouluna yllätin mieheni kellolahjalla. Ainahan lahjat ovat yllätyksiä ja salaisuuksia. Ne paljastuvat vasta aattoiltana rapisevien paperien kuoriutuessa lahjan yltä. Vaikka elämme kännykkäaikaa, on rannekello edelleenkin käyttökelpoinen ajannäyttöväline, hiljainen ja varma. Ei turhia piippauksia ja saahan miehelläkin olla ranteessaan korua muistuttava kello.
Muotoilija Harri Koskinen on niittänyt mainetta tuotteillaan ympäri maailman. Ehkä eniten levinnyt on Block-valaisin, johon Issey Miyake aikoinaan ihastui niin, että tilasi itselleen niitä satoja. Japanilainen Issey Miyake kutsui Harri Koskisen suunnittelemaan tuotteita omaan yritykseensä, syntyivät Miyaken parfyymille hienot pullot ja Vakio-rannekellot.
Juuri tämän Vakio-kellon teräsrannekkeella halusin antaa lahjaksi miehelleni. Kellon ostaminen oli oikein helppoa, kotikoneelta napin painalluksella ostos oli tehty ja maksu suoritettu 30.11.2006. Kello saapui parin päivän sisällä kotiin kannettuna ja käyttöönotettiin jouluaattoiltana.
Kellosta pidettiin ja se näytti hyvin aikaa aina heinäkuulle 2007, sitten kello alkoi jätättää. Vanha teräskello vaihdettiin ranteeseen. Tehtäväkseni jäi kellotakuuasioiden hoitaminen.
Lokakuulla panin töpinäksi ja soitin Finnish Design Shop Oy:lle ja kysyin ohjeita takuuasian hoitamisessa. Selvisi, että kello on toimitettava heille. Liike lähettää sen edelleen Japaniin takuukorjaukseen, tämä kestänee 1-3 kuukautta. Ehdotin kaupan purkamista hankalan ja mahdollisesti kolme kuukautta kestävän korjauksen takia, siihen ei suostuttu. Toinen vaihtoehtomme oli kellon vaihtaminen kokonaan uuteen, sekään ei käynyt.
Palautimme kellomme kirjattuna korjattavaksi ostoliikkeeseen ja jäimme odottamaan, että saamme joskus kellomme takaisin. Postikulut oli luvattu korvata, mutta jääneekö muu vaivannäkö kuluttajan vahingoksi.
Reilun kuukauden kuluttua puhelin soi ja Finnish Designista soitettiin ja kerrottiin, että he vaihtavat kellon kokonaan uuteen. Mutta siinä olisi nahkaranneke, enää teräsranneketta ei ole tässä kellossa. Mieheni ei halunut vaihtaa nahkarannekekelloon. Kello läheteään Japaniin korjattavaksi ja kestänee useita kuukausia meille kerrottiin. Puhelin soi muutaman päivän kuluttua uudelleen ja kerrottiin, että korjaaminen tapahtuukin Suomessa. Kelloon tilataan Sveitsistä uusi koneisto, entinenkin oli sveitsiläinen. Kello toimitetaan korjattuna kotiin kannettuna.
Eilen soitettiin, että kellopaketti tuodaan tänään kello 19.30. Varmistimme, että olemme kotona. Ja niin saapui kello jälleen kotiin. Mukana seurasi kirje, jossa kerrottiin
Kellonne on nyt korjattu. Kelloon on vaihdettu kokonaan uusi koneisto, jolla on uusi yhden vuoden takuu. Pahoittelemme asiasta teille aiheutunutta vaivaa! Kellon postittamisesta ja muusta vaivasta aiheutuneet kulut hyvitämme teille haluamallanne tavalla.
Tasan vuosi on kulunut ja kahteen kertaan kotiin kannettu joululahja on kuin tuplalahja.
Ei muuta kuin uudelleen pakettiin:)
VastaaPoistaArleena, blogissani on sinulle haaste - se on vähän pitkä eikä pakollinen, mutta olisi tosi hauskaa lukea vastauksesi. Ja sitä oli muuten ihan kiva kirjoittaa, kun aloitti...
Huh, mikä tarina! Olen kuullut muitakin vastaavia viime aikoina, yksi niistä poikani hieno kännykkä. Kun samaa maanantaikappaletta korjataan useaan otteeseen ja suurimman osan ensimmäisestä vuodesta tuote ei ole omassa käytössä, niin luulisi kaikkien kannalta olevan edullisempaa vaihtaa tuote suoraan uuteen. Tätä toivoisi suoraan kuluttajansuojan kannalta, valmistajan viastahan on kysymys.
VastaaPoistaMakea kello muuten!
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista