tiistai 30. maaliskuuta 2010

Tänään ja eilen

Aurajoki näyttää tänään tältä Tuomiokirkkosillalta katsottuna. Jäät ovat vielä joessa. Sää on utuisen harmaa. Takana horisontissa näkyy aikapäiviä lopettaneen tehtaan savupiippu.
Väistele lätäköitä ellet halua kastella jalkojasi. Voi kuinka niistä lapsena muistutettiin. Tottakai väistelin, mutta oli mukava kurkistaa lätäkköön syvemmälle. Kuran keskeltä heijastui maisema taivaineen.
 Sinulle tuli henkilökohtaista arvopostia, virnuili mieheni eilen. Paksu virallisen näköinen ruskea kirjekuori odotti vastaanottajan tai hänen valtuuttamansa avaamista. Sisältää henkilökohtaisen tarjouksen. Kuoreen on pakattu kaikki tarvittavat asiakirjat. Ja kyllähän niitä olikin. Asiakirjoja oli viisi kappaletta ja kuudes oli arpalippupussi. Lisäksi ei- ja kyllä-kuoret.
Tämä  markkinointitapa siis jatkuu edelleen. Muistaakseni sen aloitti Valitut Palat. Jatkumoa on kestänyt kai kymmeniä vuosia. Työllistäminen on ainut hyvä puoli, jonka tässä näen. Toisaalta olisiko paperipuulle saatavissa parempaa ja hyödyllisempää käyttöä muihin tarpeisiin. Paperiahan tämä on ja sen lajittelen edelleen paperinkeräykseen. Mutta mikä vaiva tässä on vastaanottajalle. Turhauttaa, kun en todellakaan aio tilata mitään, varsinkaan Seitsemän päivää-lehteä. Muiden elämän tirkistely ja juttujen painaminen paperille on ala-arvoisinta journalismia. Eikä sitä edes voi journalismiksi kutsua.
Yleensä en vaivaudu avaamaan näitä kirjeitä,  nyt tein niin. Sinulle on lähetetty pika-arpavoittonumerot, kirjeessä kerrottiin. Totta pikkiriikkisessä muovipussukassa oli viisi rullaa, neljä keltaista ja yksi punainen. Onpa  tosiaan näperrelty rullien pyörittämisessä ja teippaamisessa. Oli työlästä saada niitä auki. Repeilivät, mutta selvisi, että yksi oli tyhjä ja sillä ei voita siis mitään.

Suomessa ilmestyy tuhottomasti lehtiä asukas- tai lukijamäärään suhteutettuna. Ovatkohan kaikki lehdet todella tarpeellisia ja kannattavia. Mainoksillahan ne maksetaan ja me kuluttajat maksamme loppupeleissä mainokset. Yritysten mainosbudjetit  sujahtavat tuotteiden hintoihin.  Tarvitaanko mainostamiseen  kaikki mahdolliset väylät julkaisun tasosta riippumatta. Meidän huushollissa on tehty päätös jo aikoja sitten, että iltapäivälehtiin ja muihin juorulehtiin ei uhrata senttiäkään.

16 kommenttia:

  1. Kivat kuvat, katselin tänään että merelläkin vielä jäätä.

    VastaaPoista
  2. Valitut Palathan ne "olet jo voinut voittaa" kuoret ensimmäisenä lähetti. Saivat vanhat ihmiset tilaamaan kaikenlaista oheistuotettakin.
    Isäni viimeisinä vuosinaan tilasi kasetteja ym. Dvd-levyjä, vaikka hänellä ei ollut edes sellaisia soittimia millä niitä olisi voinut kuunnella.
    Heitän aina avaamatta tuollaiset paperinkeräykseen.

    VastaaPoista
  3. Niin minunkin isä vanhana uskoi aina niihin Valittujen Palojen ilmoituksiin voitoista ja tilasi kaikenlaista turhanpäivästä tavaraa. Ärsyttää tuollaiset markkinointikikat.

    VastaaPoista
  4. Eikös sitä tunne itsensä tärkeäksi kun saa tuollaista hianoa postia?

    VastaaPoista
  5. Hannele,
    Kiitos.

    Unelma,
    Lähipiiristäni en muista, että olisi sorruttu näihin mainoskoukkuihin.
    Avaamatta jätän minäkin. Nyt ärsytti sen verran, että ajattelin katsoa kuinka paljon postia kuoressa onkaan.

    Allu,
    Ihmetteln, että saavatkohan tilauksia sen verran, että massiivinen markkinointi kannattaa.
    Vai ovatko ihmiset todella sinisilmäisiä.

    isopeikko,
    Kyllä se on juhlallista avata kuorta, jossa lukee henkilökohtaisia asiakirjoja. Naurattaa vieläkin.

    VastaaPoista
  6. Olen itse ihmetellyt samaa...
    kymmeniä ja kymmeniä lehtiä, toinen toistaan upeimpia...
    mihin niitä tarvitaan??

    VastaaPoista
  7. Vielä kovin talvisen näköistä,mutta toivottavasti pian sulavat nuo jäät myös Aurajoen päältä..Muistan,kun vielä Suomessa asuessani joitakin vuosia sitten tuli jatkuvasti tuollaista postia,ja yleensä suurin osa lensi suoraan roskikseen. Täällä ei tuollaista postia tule....

    VastaaPoista
  8. En todellakaan ymmärrä noiden mainosten määrää, paljon turhanpäiväisiä lehtiäkin. Ilmankos Suomessa hinnat ovat niin korkeita. Meillä ollaan vielä viidakkorumpujen asteella, onneksi.

    VastaaPoista
  9. Jos joskus perustetaan kauppa, mikä ei maksata mainosbudjettiaan asiakkaillaan - banaaneja jne. ruokamainoksessa ei yksinkertaisesti olisi -, siirryn sen kanta-asiakkaaksi heti. Toivon että tuon kaupan maine leviäisi ja "liikeidea" aloittaisi uuden kauppakulttuurin. Ei mainoksia mutta juuri siksi halvemmat hinnat.

    VastaaPoista
  10. Minulle ei onneksi enää ole tullut tuollaista postia, kun olen tehnyt suoramarkkinointikiellon. Luulin sen kylläkin koskevan vain puhelinmarkkinointia, mutta iloisena yllätyksenä loppui tämä muunkinlainen roskaposti.

    VastaaPoista
  11. hanne,
    Ensimmäiseksi heivaisin pelkät juorulehdet ja sen jälkeen voisi karsia ns jämähtäneet jne.

    Yaelian,
    Siellä on varmaan aikakausilehtien myynti pääasiassa irtomyyntiä eli asi8akas valitsee juuri sen mitä haluaa. Tilattavat aikakauslehdet ovat kai vähemmistönä.
    Näin soisin Suomessakin olevan.

    sirokko,
    Turhanpäiväisiä lehtiä on meillä liikaa, sen voi päätellä massiivisesta mainoskampanjoinnista

    Lastu,
    Täsmälleen samaa mieltä ruokamainosten suhteen.
    Televisiossa en ymmärrä ruokamainontaa ollenkaan. MIksi mainosta, kun ruokakauppa on keskittynyt kahden voimakkaan kauppayhteisön haltuun. Ja todellakin meidän on ruokaa ostettava ja se tehdään ilman mainontaakin.
    Turhia aivan turhia ovat kotiin lähetettävät mainoslehtiset, en edes avaa niitä.
    Siirtyisin myös heti siihen kauppaan, joka ei pistä rahoja mainoskampanjoihin, vaan käyttää ne varat hintojen alentamiseeen.

    Minulle riittää vallan hyvin kauppojen ikkunoissa olevat markkinointi- ja kampanjailmoitukset ja nehän ovat ilmaista mainontaa kaupalle.

    Miksiköhän kaupat eivät tosissaan ole tutkineet näitä asioita kuluttajien näkövinkkelistä.
    Tietysti osa elintarvikemainoksista tulee isoilta elintarviketehtailta, nekin liian massiivisia.

    VastaaPoista
  12. Elina,
    Tuo on hyvä idea. Pitääkin toimia noin ja säästää hieman puita.

    VastaaPoista
  13. Mulla tuli tuo sama "kirjelähetys" eilen. Kaikkea ne keksii...;) Ulkona saisi olla kai kumpparit nyt jalassa, lätäköitä piisaa!

    VastaaPoista
  14. Satu,
    Eipä sitten tiedä mitä voittoja meni sivu suun, kun heitin roskikseen.

    VastaaPoista
  15. Ei meilläkään osteta lehtiä tuolla tavoin. Eikä juorulehtiä muutenkaan.
    kommenttisi voisi olla yleisönosastossa jossakin...

    VastaaPoista