torstai 1. syyskuuta 2011

Ruokakaupassa

Kesäkukat ovat  jo aika ränsistyneitä, on aika vaihtaa syksykukkiin. Syksykukat ovat välikukkia, ne eivät kestä talvea. Talveksi ruukkuihin on keksittävä taas jotakin muuta.
Ruokakaupassa huomasin syksykrysanteemit (4,95€/kpl)  ja kannoin kotiin pari kappaletta. Pinkki näytti sopivan meille hyvin.

Taas ihmettelin ruokakauppojen runsasta ja monilajikkeista tarjontaa.  Varsinkin maitotuoteosastolla näyttää lajikemäärä olevan liian runsasta. Uusia jogurtteja ilmestyy kuin sieniä sateella, samoin ruokakermoja, vanukkaita ja kaikkea muuta. Televisiossa jogurttimainonta on aika laajamittaista, joka päivä  ehdotetaan sitä ja tätä jogurttia, niin vatsasi voi hyvin, pysyt virkeänä ja sinulla on kevyt olo.  Ilmeisesti jogurtit tekevät kauppansa, kun niiden mainonnasta kannattaa maksaa.
Ruokamainonta on muutenkin laajaa, siihen tömää joka puolella. Meillä on kaksi keskusliikettä, jotka hallitsevat ruokatalouttamme ja ohjaavat tottumuksiamme. Miksi tuhlata mainostamiseen, etenkin kun miljoonat ihmiset näkevät nälkää. Haittaisiko kauppojen kannattavuutta ja kilpailukykyä, jos mainosmarkoilla autettaisiin nälkäänäkeviä.
Kuka kuluttajista kaipaa maksettuja ruokamainoksia ?  Tai kuka haluaa maksaa mainoksista ruokalaskussaan ?  Kauppojen tuotevalikoimasta jokainen osaa ostaa tarvitsemansa ilman ainuttakaan maksettua mainosta.

6 kommenttia:

  1. Olen aivan samaa mieltä. Sekä tuotesortimenttien laajuudesta että ruokamainoksista. Yksin maitoa - siis todella perustavaraa - on ties miten montaa sorttia. Mahtaako tämä valinnan runsaus tehdä meistä yhtään onnellisempia. Katteita tietysti syntyy kaupalle ja lukuisille välikäsille, mainostoimistot mukaanlukien, mutta tuottajan tai kuluttajan etu se ei lopultakaan taida olla.

    VastaaPoista
  2. No kylläpä olet löytänyt edulliset krysanteemit, minä en ole raaskinut vielä noita isoja ostaa kun maksavat mielestäni liikaa, tuolla hinnalla kyllä jo ostaisin.
    Mukavaa viikonloppua Areleena.

    VastaaPoista
  3. Olen sun kanssasi ihan samaa mieltä asiasta!Jokainen osaa kyllä syömisensä ostaa ilman mainontaakin, ainakaan näin laajaa mainontaa.
    Kauniit kukat olet ostanut kotiisi. Katselin juuri äsken omiani kukkia ja varmaan pitääkin joku välikukkanen munkin ostaa.
    Olet löytänytkin edullisesti krysanteemit.

    VastaaPoista
  4. Siskoni norjalainen ystävä oli kesällä käymässä Suomessa ja oli ollut ihan ihmeissään jugurttien ja maitojen määrästä pikkukaupoissakin.
    On sokeritonta, rasvatonta, laktoositonta, hylaa...
    Ja eiköhän jokainen meistä osaisi ruokatarvikkeensa ostaa ilman mainoksiakin:)

    VastaaPoista
  5. Välikukkia, no jopas jotain. Niin sitä oppii uutta.

    Mainokset ovat jännä juttu, varmasti ilman toimeen tultaisiin. Toisaalta kuitenkin joka aamu katson saisiko juuri sitä oikeaa mokkaa jostain kolmella ja puolella eurolla...

    VastaaPoista
  6. Ina,
    Minä en tosiaankaan ymmärrä noita mmeijereitä Valio, Arla, Ingman ja ne ulkolaiset. Kaikki vuoron perään keksii jos jotain uutta ja mainonta ärsyttää todella. Pidetäänköhän kuluttajia hieman tyhminä ?

    Tuija,
    Hyödynsin ruokakaupan hyvän hinnan.
    Samaa.

    Harakka,
    En usko, että ketään kuluttajaa innostaa koko mainonta.
    Pitää käydä katsomassa vielä, saako niitä lisää.

    pioni,
    Norjassa ollaan ilmeisesti hieman järkevämpiä.
    Minä ainakin saan ruokaa ilman mainoksia. Kuljen kaupoissa silmät auki ja erikoistarjoukset tulee huomattua.

    Deme,
    Keksin nimen, eikös välikukat ole ihan hyvät ennen talvea.

    Minä katson vasta kaupassa mitä mahtaa olla erikoishinnoilla.
    Paperiset mainoslehtiset heitän roskiin ja ruokamainoksia en edes lue lehdistä.

    VastaaPoista