lauantai 16. maaliskuuta 2013

Aurinko paistaa tänään

Kaupunkilenkillä osuin sopivasti yhtä aikaa junan kanssa aseman kohdalle. Asemalaiturilla on paljon tekniikkaa sekä maassa että ilmassa. Sähköjohdot risteilevät ilmassa ja radat maassa. Enää ei tuprua veturista savua, junat liikkuvat saasteettomasti sähköllä. Esteettisesti ei johtoviidakko kovin kaunis ole. Kehitys kehittyy, kuten sanotaan. Nyt kuljetaan sähköllä nopeammin, saasteettomasti ja meluttomammin.    
Taivas on pilvettömän sininen ja aurinko paistaa kauniisti.  Hieman iski kaukokaipuu, jonnekin  olisi mukava matkustaa.
Vanhat asemarakennukset ovat kauniita, nikkarityyliä. Toivottavasti tämä rakennus saa säilyä jatkossakin, vaikka lipunmyynti loppuu eikä muutakaan tarvetta enää olisi. Tämä sopisi hyvin ravintolaksi tai miksei kodiksi kahdelle perheelle.
Kurkkasin Wikipediasta rakennuksen historiatietoja. Kokkolaan saatiin rautatie 1885 ja sitä jatkettiin Ouluun 1886. Asemarakennus on Knut Nylanderin suunnittelema, kuten monet muutkin asemarakennukset. Se on rakennettu kokonaan puusta, kivijalka on graniittia.  Rakennusvuosi 1884 ja avattu käyttöön 1885, ikää on  128 vuotta. Näyttää siltä, että virheellisillä korjaustoimenpiteillä ei ole onnistuttu tuhoamaan rakennusta. Muistelen, että jotain homejuttuja olisi takavuosina ollut, mutta ne on kai saatu korjattua kuntoon. Toivottavasti osataan hoitaa rakennusta oikein jatkossakin. 
Pysähdyin Pitkänsillankadun yläpäähän ja katselin kohti Hagströmin kulmaa. Vasemmalla näkyvät 1940-luvun alun kolme funkkistyylistä kerrostaloa.. Suntti virtaa  okrankeltaisen entisen Hotelli Grandin talon takana kohti merta.



Näissä yllä olevissa kuvissa on Suomen vanhimpiin kuuluva  ellei vanhin Shell-huoltoasema. Se on rakennettu 1920-30 luvulla, tarkkaa tietoa ei minulla ole. Rakennus on aika hyvässä kunnossa eikä ulkonäköä ole menty muuttamaan, kaunispiirteinen funkkistyylinen rakennus pylväikköineen. Vanhat bensapumppu ja Shellin logo on säilytetty. Asema on nyt kylmäasemana ja sisällä toimii autokoulu.  
Huoltoaseman naapuri, Vapaamuurarien "linna",  pilkistää aidan takaa.  Torni on rakennukseen tarvittu lippujen liehuttamiseen.  Omenat ovat jääneet poimimatta eivätkä linnutkaan ole niitä ehtineet syömään.

20 kommenttia:

  1. Kaunis vanha rautatie asema,kyllä on ollutkin kaunis aurikoinen päivä.Mukavaa viikonloppua:)

    VastaaPoista
  2. Ihana, sympaattinen tuo Shellin kyltti. Ympäristöä on tosi kiva tarkkailla, kiitos kun välitit havaintojasi tänne tietojen kera. Mukavaa viikonlopun jatkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on jännä, miten lenkillä kiinnittää huomiotaan ympärillä olevaan. Niitä itsekseen pohtii ja miettii.
      Kiitos samoin.

      Poista
  3. Nuo funkkishuoltoasemat ovat tyylikkäitä, mukavaa, että ovat säilyttäneet tuon Shellin kyltin.

    Nylander on suunnitellut todellakin monta asemarakennusta, hänen jälkensä tuntee.

    Noissa sähköjohdoissa on mielestäni estetiikkaa, eivät ainakaan haise yhtä pahalta kuin höyryveturien savut aikanaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osaksi maisemaa ja pysyvästi ovat sähköjohdot jo tulleet. Kaikkeen tottuu, mikään ei pysy entisellään.

      Poista
  4. Minä sitten tykkään noista puisista asemarakennuksista. Onneksi Järvenpäässä säilyttivät sen, tyytyivät siirtämään rakennusta kokonaisena muutamalla metrillä taaemmaksi, se on sentään Suomen vanhimmaksi katsottu.
    Mukava, että jotain vanhaakin säilytetään, tuo bensa-asemakin on mainio kyltteineen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä myös ihailen vanhoja asemarakennuksia. Toivottavasti ne ymmärretään säilyttää.

      Poista
  5. Kaunis todellakin on asemarakennus. Toivottavasti se hyödynnetään, jos ei enää myyydä lippuja.
    Täälläkin (Vammalan) asema lopetti lippujen myynnin, on ainoastaan ulkona lippukone, mistä voi ostaa lipun, mutta moni vanha ihminen ei siittä osaa mitään ostaa.
    Se on muuten sääli, että asemia lopetetaan.
    Mutta luulisin, että tässä Sastamalan (Vammalan) asemalla asutaan kuitenkin, ainakin olen siinä nähnyt liikettä olevan.
    Kauniita kuvia olitkin taas laittanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ellei VR asemia tarvitse, niin myyköön niille, joilla on taitoa säilyttää ja käyttää niitä.

      Poista
  6. Kiva kun säästivät iki-ihanan Shellin aseman.Ties minkälainen kädenvääntö on ollut valtuustossa tms, mutta onneksi kauko viisas voitti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotain viisautta vielä löytyy vanhojen rakennusten suhteen.

      Poista
  7. mukava historiallinen kaupunkikierros, kiitos arleena:) olen joskus vuosia sitten käynyt Kokkolassa. mainitsit Suntin virtaavan okranvärisen talon takaa, siitä muistuikin mieleeni kaunis jokiuoma läpi kaupungin. Suntti on erikoinen sana, sillä on monta merkitystä. Teille kokkolalaisille se merkitsee tuota "salmea" kaupungin läpi, mitä myöten entisaikoina kauppiaat kulkivat sisämaahan. lvi-asentajalle siitä tulee varmaan ensiksi mieleen venttiili, sähkömiehelle ampeerimittarin vastus, lääkärille nesteiden siirtymisen kehon osasta toiseen mahdollistava laite, kuten esim vesipäänhoidossa. Minulle johtuu ensiksi mieleen Suntinportti, sitten Suntintie. Suntinportti oli lapsuudessani meidän maitolaituri ja linja-autopysäkki. nykyisin maitolaituria ei enää ole, mutta siitä kääntyy lapsuudessani Kappelintieksi nimitetty sivutie, nykyisin Suntintie. harmittelin kun kylätien nimi muutettiin, Kappelintie oli niin kaunis nimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suntti virtaa tosiaan merelle ja saa alkunsa kaukaa nevoilta.
      Voisin myös otaksua, että Suntti on käännös ruotsalaisesta sanasta sund = lahti, salmi. Mutta kuten sanoit sillä on suomenkielessä muita käyttötarkoituksia.
      Kappelintie on kaunis, se kuuluu Kaustisen katunimistöön.

      Poista
  8. Paljon on kauniita rakennuksia jätetty, onneksi. Erityisesti viehättää tuo vanhan shelli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin iloitsen vanhan huoltoaseman säilyttämisestä.

      Poista
  9. Upeasti toit taas vanhaa Kokkolaamme esille, kiitos!
    Toivottavasti asioista vastuussa olevat, rakennuksista ja miljöistä vastaavat, nähkisivä yhtälailla ympäröivän kauneuden ja pitäisivät niitä säilyttämisen arvoisina kohteina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä on toivottava, suruttomasti on täällä aikoinaan hajotettukin ja huonon hoidon takia moni kiinteistö on päässyt rapistumaan kuoliaaksi.

      Poista
  10. Paljon valoa teillä jo on:) Suomessa on paljon kauniita vanhoja juna-asemarakennuksia;ihailen niitä aina junalla matkustaessa.Kuviesi perusteella Kokkola on viehättävä kaupunki:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt on ollut kirkasta aurinkoa, josta nautin suuresti.

      Poista